Badehotellet har for få faglærte ansøgere

Nyhed   •   Jan 30, 2017 07:50 CET

Hotel- og restaurationsbranchen har gode tider, og ejeren af Hjerting Badehotel, Peter Petersen, forventer en fremgang i værelsessalget på fem-seks procent i 2016 i forhold til i fjor. Men på lidt længere sigt kan det blive svært at fortsætte væksten, såfremt manglen på faglærte kokke og tjenere bliver forværret.

- Specielt fra de to grupper af faglærte får vi ikke mange ansøgere til jobbene. Derudover har vi søgt en tjenerelev i snart et år uden at få pladsen besat. For få år siden havde vi en liste af interesserede, som vi kunne tage fra. Vi er ikke de eneste i branchen, der oplever manglen på ansøgere, siger Peter Petersen.

Hjerting Badehotel beskæftiger ca. 75 medarbejdere, heraf 14 faglærte kokke, og efter et dyk i foråret i hotelbranchen i Esbjerg har der været fremgang siden maj. Men udsigten til, at der i disse år uddannes færre kokke og tjenere bekymrer.

- Rybners uddanner slet ikke så mange elever som tidligere, og da vi er i en branche med stort frafald – for eksempel kokke, der vælger at arbejde i kantiner eller på slagterier, og tjener, der finder andre job – frygter jeg, hvilken situation vi står i om tre-fire år. Vi kan fortsat få de faglærte kokke, vi skal bruge, men det er svært med tjenere. Vi har et kvalitetsniveau, hvor vi skal have faglærte tjenere til at servicere gæsterne, og vi vil også gerne have elever, siger Peter Petersen.

De alternative muligheder

Han har gjort fælles front med en række andre jyske hoteller og restauranter i en henvendelse til brancheorganisationen Horestas uddannelsesudvalg. Manglen på faglærte og de små årgange på uddannelserne er et stort tema i Horesta.

Såfremt det ikke lykkes at øge særligt udbuddet af tjenere, kan det blive aktuelt selv – i et samarbejde med kolleger, branche og relevante skoler – at lave en tjeneruddannelse, der bliver kortere end den officielle, men vil opfylde de basale behov til at betjene gæsterne. Alternativt kan Hjerting Badehotel blive nødt til at kigge mod udlandet for at rekruttere faglærte tjenere. I så fald må hotellet leve med de sprog- og kulturforskelle, det kan indebære.

Peter Petersen bifalder Esbjerg Erhvervsudviklings bestræbelser på at skabe øget opmærksomhed omkring erhvervsuddannelser allerede i folkeskolen. En studentereksamen er udmærket for mange, en faglig uddannelse er en rigtig god mulighed for mange andre.

- Hvis vi skal lykkes med at sikre, at virksomhederne har den nødvendige, faglige arbejdskraft, så kræver det en målrettet indsats i mange år frem. Det vil derfor også i fremtiden være et vigtigt fokusområde hos Esbjerg Erhvervsudvikling, siger erhvervschef Karsten Rieder.