Esbjerg Firmaet TeleSkin lancerer skinScan

Nyhed   •   Aug 21, 2015 18:28 CEST

Vinderen fra sidste års Next Step Challenge, TeleSkin, har netop lanceret app’en skinScan med stor success. Efter de første 4 dage er skinScan blevet hentet af mere end 10.000 danskere.

TeleSkin vandt sidste år vækstkonkurrencen Next Step Challenge og slog sig ned i Esbjerg.

”Vi har 4 ansatte lige nu, men forventer at ansætte flere i løbet af de kommende måneder,” udtaler Zeljko Ratkaj, som er en af stifterne bag virksomheden.

Foruden Zeljko Ratkaj er TeleSkin grundlagt af andre internationale forskere og læger, og ambitionen er en global udrulning af app’en. Præmien for at vinde Next Step Challenge var en check på 2 mio. kr., og forretningsideen var så stærk, at TeleSkin siden har tiltrukket ventureinvesteringer på 6 mio. kr.

Baggrunden for at udvikle skinScan
”Ingen bør dø af modermærkekræft. Det er baggrunden for, at vi har udviklet app’en skinScan, og Danmark er desværre et oplagt land at lancere app’en i. Her i landet er der sket en 10-dobling af forekomsten af modermærkekræft i de seneste 50 år,” forklarer Zeljko.

Behovet for at knække kurven for modermærkekræft er stort. Danmark indtager en trist tredjeplads på verdensplan med hensyn til forekomsten af modermærkekræft (målt pr. indbygger). Årligt får 1800 danskere konstateret modermærkekræft, og kræftformen er den hurtigst voksende med ca. 3-5 % stigning i antal nye tilfælde per år.

”Vores app, som alle kan hente gratis, hjælper den enkelte til – meget nemt med mobilen i hånden – at følge sine modermærker nøje. Ved at holde øje med forandringer, kan man søge læge i tide. Tidlig vurdering af modermærker kan redde liv” siger Zeljko Ratkaj.

Når modermærkekræft opdages i tide er helbredelsesprocenten meget høj, ca. 95 pct. Når modermærkekræft opdages sent er helbredelsesprocenten helt ned til 3 pct.

SkinScan kan hentes her: