Helikopterdronningen

Nyhed   •   Aug 10, 2015 15:05 CEST

Barndomsdrømme, familiesammenhold og en indædt lyst til at gøre en forskel er de tre ting, der driver direktør Susanne Hessellund fra helikoptervirksomheden Bel Air i Esbjerg Lufthavn.

Det var en kombination af de vante omgivelser i barndomsbyen Holsted, en effektiv region og et stærkt familiebånd, der i 1997 fik Susanne Hessellund til at flytte fra Jels til Holsted for at etablere helikopterbasen Bel Air. Men drømmen om at flyve helikopter er ikke ny.

„Jeg fandt faktisk allerede ud af, at jeg ville være pilot, da jeg var omkring syv eller otte år gammel. Jeg var ude at køre en tur med mine forældre, da vi kom forbi en testflyvning hos Mærsk i Esbjerg, og det fascinerede mig simpelthen så meget“.

Susannes forældre var dog overbeviste om, at pilotuddannelsen var forbeholdt enten militæret eller de rige folks børn, og da de hverken var rige eller ønskede Susanne i militæret, måtte hun finde en ny drøm.

„Med tiden fandt jeg jo selv ud af, at det ikke passede, og at hvis jeg virkelig gerne ville være erhvervspilot, måtte jeg selv finde en måde at skrabe pengene sammen på“, forklarer Susanne Hessellund.

Imod strømmen
Igennem de næste mange år kæmpede Susanne en kamp for at spare penge sammen til pilotuddannelsen, tage en HF-uddannelse og holde sine pilotplaner hemmelige for sine forældre. „For det var jo bedre, at jeg fandt mig et almindeligt arbejde“ fortæller Susanne med et smil. Alt gik efter planen, og da Susanne var omkring 19, år havde hun sparet ca. 150.000 kr. sammen og kunne nu starte på pilotuddannelsens teoridel. Men de mange års hemmelighedskræmmeri blev med et enkelt opkald til forældrenes hjemmetelefon om en aflyst teoritime afsløret. Heldigvis tog det ikke lang tid, før hendes forældre alligevel støttede op om drømmen.

„Jeg fik min erhvervsuddannelse til helikopter i 1994, men når man er færdig med sin erhvervsuddannelse som pilot, har man kun fået omkring 100-150 flyvetimer. Min drøm var jo at flyve offshore-helikopter på Mærsks base i Esbjerg, og det kræver omkring 1.000 flyvetimer. Så min daværende mand og jeg startede Bel Air op samme år, så jeg kunne få tilstrækkeligt med timer til at udleve min drøm“, beretter Susanne Hessellund.

Ribe Amt fik tingene til at ske
Før Bel Air gik fra midlertidig helikopterlandingsplads i Jels til fuldt fungerende heliport i Holsted, gik der dog alligevel næsten fire år. Det var først, da pilotparret besluttede sig for at flytte til Holsted, i det tidligere Ribe Amt, at der kom skred i sagerne.

„Holsted kommune og Ribe Amt viste sig at være ekstremt gode til at få tingene på plads. De kaldte folk ind fra ferier for, at arbejdet med tilladelser osv. kunne gå hurtigere. Der var virkelig tale om dedikation, og det endte faktisk med, at vi fik godkendelserne igennem i Holsted, før Jels kom på banen. Bjarnes forældre boede i Jels og mine i Holsted, så vi vidste, at vi ville bo et af de to steder. Vi havde på det tidspunkt tre børn og fløj begge to som piloter,“ forklarer Susanne Hessellund.

Drømmen gik i opfyldelse
I 1997 gik drømmen i opfyldelse, og Susanne blev ansat hos Mærsk i Esbjerg. På det tidspunkt var hun fortsat medejer af Bel Air, mor til tre og tilbage i sin fødeby hos sin familie. Men drømme har det med at ændre sig. Og det gjorde Susannes, da Maersk Helicopters lukkede i 1999. Susanne fik derefter job hos det verdensomspændende helikopterselskab CHC og blev her uddannet kaptajn.

„Jeg havde et brændende ønske om at være i en virksomhed, hvor man tager sig godt af sine medarbejdere og passer på hinanden - også når livet byder på trælse ting. Derfor endte jeg med at forlade mit gode faste arbejde for at dedikere mig 100 procent til opstart af helikopterselskabet DanCopter i Esbjerg for stadigvæk at kunne fokusere på offshore-industrien“, fortæller den populære direktør. Bel Air var fortsat flyvende med mindre enmotorede helikoptere ud af Holsted Heliport.

Fra asken
Da Susannes aktier i virksomheden DanCopter pga. ledelsesmæssige uoverensstemmelser blev opkøbt i februar 2007, besluttede hun sammen med sin søster, der også var blevet fyret fra DanCopter, at se, hvordan Bel Air kunne udvikle sig.

„Efter fyringerne satte min søster og jeg os jævnligt sammen over morgenmaden for at drøfte, hvad vi nu skulle finde på sammen. Jeg drømte om at samle nogle medarbejdere fra mit gamle hold, og en dag henvendte de sig selv for at komme over på vores nye Bel Air-team“, fortsætter hun.

Den nye hverdag i Bel Air skulle dog vise sig at blive mindre succesfuld, end Susanne havde håbet på. Efter flere hårde år med underskud vendte lykken først, da en tysk/italiensk investor efter et besøg på Holsted helikopterbase besluttede sig for at satse på Bel Air og Susanne. Med den økonomiske saltvandsindsprøjtning i form af finansiering af den første offshore helikopter til ca. 80 mio. dkk. kom der langt om længe gang i Bel Airs offshore-bestillinger i Nordsøen - og dermed også i økonomien.

Penge er ikke alt
Selvom Bel Air har haft en vækst på over 5.500 procent over de sidste fire år, og selvom Susanne Hessellund i dag er at finde på Berlingskes liste over de 100 rigeste danskere i 2014, så er den vestjyske pilot aldrig gået på kompromis med sine kerneværdier: familie og loyalitet.

„Et godt sammenhold og det, at vi vil hinanden det godt, betyder alverden for mig. Vi har stort fokus på sikkerhed, og vi tager vores arbejde meget seriøst, men der skal altså stadig være plads til at lave sjov med hinanden“, påpeger Susanne, der er beviset på, at det at opføre sig høfligt og ordentligt godt kan gå hånd i hånd med succes.

Bel Airs internationale miljø
Bel Airs udvikling har været fænomenal, og virksomheden i Esbjerg tiltrækker sig også i dag opmærksomhed fra udenlandske medarbejdere.

„Selvom vi er en danskejet virksomhed, har vi mange internationale medarbejdere, og de har mulighed for at få stor hjælp fra kommunen til at blive integreret. Den internationale skole i Esbjerg gør fx, at det er lettere for os at få kvalificerede internationale medarbejdere med familier,“ forklarer Susanne Hessellund.

For Susanne er det samtidig vigtigt, at Bel Air kan agere reservefamilie for de medarbejdere, der har langt hjem til deres søskende eller forældre.

„Bel Airs motto er: „hvor der er vilje, er der vej“. Det betyder, at vi altid finder en løsning. Også selvom det er hårdt. Fuldstændig ligesom man ville gøre for sin familie. Og det gælder både for vores kunder og kolleger“, slutter hun.