​Studiebyen Esbjerg – til sikring af fremtidens arbejdskraft

Nyhed   •   Jan 16, 2017 07:55 CET

Studiebyen Esbjerg tydeliggøre Esbjerg muligheder overfor studerende - her på en af byens caféer.

Esbjerg har i dag mere end 6.000 studerende, fordelt på ca. 60 forskellige videregående uddannelser. Men målet er at få endnu flere – 10.000 studerende er målet ifølge Vækstplanen. Esbjerg Erhvervsudvikling og byens seks videregående uddannelsesinstitutioner har i adskillige år haft et samarbejde om tiltrækning og fastholdelse af studerende i Studiebyen Esbjerg. Dette samarbejde har til formål at udbrede budskabet om mulighederne for et godt studieliv i Esbjerg samt tilbyde events for byens studerende, så de oplever kvaliteterne ved at være bosat i området.

Kunsten at få unge til at kigge imod Esbjerg

Studerende er på mange måder nøglen til en række udfordringer i Esbjerg Kommune. De repræsenterer fremtidens højtuddannede arbejdskraft i de lokale virksomheder og er mere flytbare end ældre borgere med hus, have og skolebørn. Målet om 10.000 studerende i Studiebyen Esbjerg er ambitiøst men ikke desto mindre afgørende for områdets fremtidige muligheder for at vækste, som vi ønsker det.

#DerforEsbjerg

Under sloganet #DerforEsbjerg udbredes fortællingen om Esbjerg som en god studieby med nære relationer til studiekammerater og undervisere i en storby med benene på jorden.

Et team af studerende fra uddannelsesinstitutionerne arrangerer og gennemfører et gratis event om ugen for byens studerende. Det mest populære af disse er Pubcrawl med 600 deltagere, men også sportsevents, museumsbesøg og erhvervsrelaterede events bliver tilbudt ganske gratis til de studerende. Der er ca. 3.000 deltagere på disse events i løbet af et år.

Faktaboks:

De seks videregående uddannelsesinstitutioner i Esbjerg er:

• Aalborg Universitet Esbjerg
  • Erhvervsakademi Sydvest