Vækst ved at fastholde dygtige medarbejdere

Nyhed   •   Jan 23, 2017 07:48 CET

Et virksomhedsbesøg blandt mange: Jens Friis fra MJC Metal mødes i sin virksomhed med erhvervskonsulent i Esbjerg Erhvervsudvikling, Peter Hegelund, til en snak om arbejdskraft.

I flere år har MJC Metal A/S i Esbjerg haft problemer med at rekruttere industriteknikere, der er den største faggruppe blandt de 18 medarbejdere. Virksomhedens ejer, Jens Friis, må på den baggrund jævnligt sige nej til forespørgsler på større ordrer.

- I min virksomhed skal industriteknikere være både dygtige programmører og håndværkere med respekt for de materialer, vi arbejder i. Jeg mangler konstant to-tre medarbejdere, og selv efter nedgangen i aktiviteterne i olie- og gasindustrien kan jeg bruge flere, siger Jens Friis.

MJC Metal er blandt deltagerne i et treårigt projekt, Fremtidens Arbejdskraft, som Esbjerg Erhvervsudvikling i samarbejde med en række partnere gennemfører for at fremtidssikre arbejdsstyrken. Udviklingsforløbet for små og mellemstore virksomheder inden for fire brancher, herunder metalbearbejdning inden for industri og offshore, tilbyder deltagerne at få opkvalificeret medarbejdernes kompetencer. Ufaglærte får en faglig uddannelse, og faglærte kan løfte sig til akademiniveau inden for det tekniske område.

- Vi er i Esbjerg Erhvervsudvikling sat i verden for at nedbryde barrierer for vækst. MJC Metal er et godt eksempel på, at mangel på faglært arbejdskraft bremser væksten. Desværre har vi den demografiske udvikling imod os. Årligt forlader omkring 900 industriteknikere - før blev de betegnet maskinarbejdere - arbejdsmarkedet, og der uddannes blot 350 nye. Derfor arbejder vi for, at der bliver uddannet flere, så vi har faglærte til at betjene maskiner og robotter i fremtiden, og vi kan begå os i den globale konkurrence, siger erhvervskonsulent Peter Hegelund, Esbjerg Erhvervsudvikling.

Det EU-støttede projekt, Fremtidens Arbejdskraft, giver MJC Metal redskaber til at planlægge uddannelsen af medarbejdere, både fagligt og i almene fag som dansk og matematik, så de bliver udfordret og motiveret til at blive i jobbet.

- Min plan er at lave sidemandsoplæring for nogle af medarbejderne, så de kan løfte deres faglige niveau, og at tage nye folk ind til at overtage deres nuværende funktion. Nøglen til at fremstille de komplekse emner i forskellige metaller til vindmølleindustrien og den øvrige industri ligger i maskinprogrammeringen, siger Jens Friis.

Uddannelsen til industritekniker tager fire år eller fire et halvt år mod tidligere fem år, og Esbjerg Erhvervsudvikling arbejder sammen med andre gode kræfter på at få etableret et grundforløb på Rybners. I en årrække er der ikke uddannet industriteknikere i Esbjerg.

Faktaboks:

Fremtidens arbejdskraft

Målet med projektet er, at 85 ufaglærte får en faglig uddannelse, og at 120 faglærte tager en teknisk uddannelse på akademiniveau. Erhvervsakademi SydVest og VEU-center Vest kortlægger kompetenceniveauet i virksomhederne og udarbejder en uddannelsesplan. Der rekrutteres løbende virksomheder af Esbjerg Erhvervsudvikling og andre lokale erhvervsorganisationer i den treårige projektperiode.