​Mød en astronaut eller bliv jordemoder for en dag

Pressemeddelelse   •   Feb 10, 2016 07:55 CET

Der er gode muligheder for én på opleveren, når fem af de videregående uddannelsesinstitutioner i Esbjerg afholder Åbent Hus fredag den 26. og lørdag den 27. februar. Det er nemlig meningen, at arrangementet skal gøre god reklame for de videregående uddannelser, som byen byder på.

I Esbjerg ved de godt, at der skal noget til for at lokke unge mennesker til byen for at læse. ”Esbjerg er et bud på en seriøs studieby med et godt studiemiljø, hvor man ikke drukner i mængden. Det er en storby med ’begge ben på jorden’, og så er der gode jobmuligheder, når man er færdig”, siger Sylvia Steinberg, som er tovholder for Studiebyens kampagneteam.

”Vi sørger for, at der er et gratis event for alle studerende i Esbjerg hver uge. Det er ikke kæmpekoncerter, men vi inviterer alle studerende på tværs af institutionerne, og det giver et særligt sammenhold, og vi kender hinanden godt”, slutter hun.

Når de fem institutioner arbejder sammen om at åbne dørene for nysgerrige unge og deres forældre, så er det et tegn på det gode samarbejde, der er imellem institutionerne.

”De videregående uddannelsesinstitutioner arbejder sammen med os om at dele budskabet om studiemulighederne i Esbjerg, og der bliver brugt en del markedsføringskrudt på at få så mange deltagere som muligt til at komme og få inspiration på Åbent Hus”, siger marketingchef i Esbjerg Erhvervsudvikling, Birgit Bech Jensen, som forventer et deltagerantal på over 1.000 i løbet af de to dage.

Hver tredje falder fra

”Ifølge tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet falder ca. 30 procent af alle der påbegynder en videregående uddannelse fra. Set i det lys er det fornuftigt at investere en dag i sin fremtid, og blive mere sikker på sit uddannelsesvalg”, slutter Birgit og opfordrer alle, der har den mindste tvivl til at besøge åbent hus arrangementet d. 26.-27. februar.

Esbjerg Erhvervsudvikling arbejder for at skabe vækst og udvikling i Esbjerg Kommune og markedsfører hele kommunen som et attraktivt sted at bo, arbejde, uddanne sig, drive virksomhed eller holde ferie. Dette for at styrke Esbjergs position som Danmarks EnergiMetropol og tredje vækstcenter. www.eeu.dk