Universitetspris rækker ud mod både byen og verden

Pressemeddelelse   •   Nov 22, 2016 07:58 CET

De fire vindere af Esbjerg Universitetspris 2015: Christian Mai, Leif Hansen og Kasper L. Jepsen fra Aalborg Universitet Esbjerg, samt Kenneth Poucher fra Syddansk Universitet Esbjerg.

For 18. gang uddeler Esbjerg Erhvervsudvikling med støtte fra en række fonde Esbjerg Universitetspris. Arrangementet foregår 30. november i auditoriet på Syddansk Universitet, hvor to studerende fra Aalborg Universitet Esbjerg og Syddansk Universitet Esbjerg modtager priser for at have ”udmærket sig ved stor dygtighed og flid”.

For direktør i Esbjerg Erhvervsudvikling Tom L. Nielsen står universitetsprisen hans hjerte særligt nær. Dels har han været med fra begyndelsen, og dels kan højtuddannede unge med særlige evner yde et væsentligt bidrag til den fremdrift og innovation, der skal realisere Esbjerg Kommunes vækststrategi frem mod 2020.

- Da ideen om universitetsprisen blev fostret, var hensigten at hædre eliten, de dygtigste blandt byens studerende, med et legat af en størrelse, der gør det muligt at søge ud i verden og få nye impulser i et internationalt uddannelses- og forskningsmiljø. Jeg ser for mig, at prismodtagerne med årene vil skabe et globalt netværk til gavn for vores region og derudover anspore andre unge til at bidrage til samfundets udvikling og vækst, siger Tom L. Nielsen.

Han fremhæver et vigtigt punkt i dagens program, at tidligere års prismodtagere fortæller, hvad universitetsprisen har betydet for deres karriere, cv, job og muligheder for at forske. Deres fortælling kan inspirere andre unge til at søge mod det ypperste.

Esbjerg Universitetspris bidrager endvidere til at tegne billedet af Esbjerg som en stærk uddannelses- og universitetsby med omkring 6.500 studerende på byens videregående uddannelser.

Gæstetalere på højt niveau

Gennem årene har arrangementet været kendetegnet af et stærkt felt af gæstetalere. Foruden flere ministre tæller listen blandt andre Christian Rovsing, Jørgen Mads Clausen, Niels Due Jensen, Peter Straarup, Poul Nyrup Rasmussen og Jens-Peter Saul.

Dette års gæstetaler er IT-iværksætteren og -pionéren Preben Mejer, der anses for at være en af IT-branchens mest indflydelsesrige personer. Han etablerede i sin tid Danmarks dengang største internetvirksomhed, TDC Internet, og har gennem årene udforsket grænselandet mellem IT og anden teknologi, senest med videnscentret RadrLab.

- Vore gæstetalere har et format, der er med til at give arrangementet tyngde, og jeg glæder mig til at høre Preben Mejer ved dette års prisuddeling, siger Esbjerg Erhvervsudviklings direktør, Tom L. Nielsen.

Programmet for overrækkelsen af Esbjerg Universitetspris i Syddansk Universitet Esbjergs auditorium, Niels Bohrs Vej 9, onsdag den 30. november indledes kl. 13.00. Du kan se programmet på www.eeu.dk.

Yderligere informationer:

Direktør Tom L. Nielsen, Esbjerg Erhvervsudvikling, tlf. 21 66 24 74.

Fakta:

Esbjerg Universitetspris uddeles til fremragende studerende ved Aalborg Universitet Esbjerg og Syddansk Universitet Esbjerg for at fremme erhvervsrettet forskning i innovation, kompetence og internationalisering. Fondene under Claus Sørensens Fond, Danske Bank Fonden i Esbjerg, Esbjerg Erhvervsudvikling, Esbjerg Fonden samt Lida & Oskar Nielsens Fond stiller et kapitalgrundlag på op til 50.000 kr. til rådighed for universitetsprisen hvert år.

Esbjerg Erhvervsudvikling arbejder for at skabe vækst og udvikling i Esbjerg Kommune og markedsfører hele kommunen som et attraktivt sted at bo, arbejde, uddanne sig, drive virksomhed eller holde ferie. Dette for at styrke Esbjergs position som Danmarks EnergiMetropol og tredje vækstcenter. www.eeu.dk