Danskerne er nordiske mestre i at holde ferie

Pressemeddelelse   •   Jan 02, 2017 10:56 CET

… men vi mener også, at vi har brug for den. Vi påvirkes nemlig negativt på både hjemmefronten og arbejdspladsen, hvis vi ikke kommer væk med jævne mellemrum. Det viser en ny undersøgelse fra Expedia.dk, der også sammenligner danskernes ferievaner med Sverige og Norges.

I Danmark er vi rigtig gode til at holde ferie. Faktisk er vi både bedre end vores svenske og norske naboer. Over 80 pct. af danskerne holder mere end 4 ugers ferie om året, mens det kun gælder for ca. 65 pct. af svenskere og nordmænd. Der er også forskel i vores ferievaner. Danskerne er generelt gladere for at fordele deres feriedage på både længere ferier og kortere weekendture, hvor mere end hver tredje svensker foretrækker én lang ferie.

Vi har brug for vores ferie

Ferie er generelt et vigtigt element i danskernes liv. Omkring en tredjedel af danskerne føler sig enten mere stressede, mindre afslappede eller bliver lettere irriteret over arbejdet, når der ikke er tid til ferien. Samtidig gælder det for kun hver femte adspurgte i Sverige og Norge. Derfor er det heller ikke overraskende, at hele 52 pct. af danskerne holder ferie allerede efter tre måneder, hvorimod 48 pct. af svenskere og 38 pct. af nordmænd sagtens kan vente seks til tolv måneder med den næste ferie.

På trods af, at vi lægger vores ferie forskelligt, er størstedelen af de adspurgte i alle tre lande enige om, hvor den næste rejse skal gå hen. Mellem 70 og 81 pct. af de nordiske bferierejsende svarer nemlig, at den næste ferie sandsynligvis bliver i Europa.

Se analysen i vedhæftede dokument.

Expedia.dk er en del af Expedia Group, verdens førende onlinebaserede rejsevirksomhed med adgang til hundredetusindevis af hoteller over hele verden (inklusiv både små lokale hoteller og store hotelkæder), mere end 400 flyselskaber samt et bredt udvalg af biludlejningsfirmaer og rejseoplevelser. Ved at kombinere valgmuligheder med avancerede søgeværktøjer hjælper Expedia.dk rejsende med at finde og sammensætte den rejse, der passer bedst til deres individuelle behov. Med Expedias prisvindende mobil-app er det nu også muligt at planlægge og booke flyrejser og hotelophold, mens du er på farten. Expedia app’en tilbyder en række værktøjer til at gøre din rejse lettere. Værktøjerne inkluderer bl.a. kort over lufthavnsterminaler, hotellers check-out tider og notifikationer om status på flyafgange, rutekort til dit hotel samt en masse andre funktioner. Ved at lave personlige pakkerejser, hvor fly og hotel blev booket sammen, sparede vores kunder sidste år mere end 680 kr. pr. booking (baseret på gennemsnitsprisen på en booking af en pakkerejse med fly + hotel).

Expedia.dk er en del af Expedia Inc. Virksomheden leverer brugerværdi for både fritids- og forretningsrejsende og assisterer rejseleverandører med merefterspørgsel og direkte bookinger. Via Expedia Media Solutions får annoncører mulighed for at nå et meget bredt publikum af rejseforbrugere. Expedia administrerer desuden bookinger for nogle af verdens førende flyselskaber og hoteller, for adskillige anerkendte brands, de mest besøgte hjemmesider og for tusindvis af aktive rejsepartnere via Expedia® Affiliate Network.

Expedia, Expedia.dk og Expedias fly-logo er varemærker eller registrerede varemærker tilhørende Expedia Inc. i EU og visse andre jurisdiktioner. Alle andre varemærker tilhører deres respektive ejere. ©2016 Expedia, Inc.

Få adgang til vores database:

Som verdens største online-rejsebureau med tusindvis af solgte rejser dagligt har vi adgang til en af de mest detaljerede databaser i verden på forbrugernes rejseadfærd. Hvis du som journalist eller medier vil have specifik viden til et emne, som du eller I er ved at skrive om, så tøv ikke med at kontakte os.

Kommentarer (0)