Endnu flere danskere flyver langdistance: Sådan undgår du jetlag

Pressemeddelelse   •   Feb 02, 2016 12:30 CET

Vinteren er højsæson for langdistanceflyvninger, og sammenlignet med sidste år rejser 22 procent flere danskere væk fra Europa - mod sol og varme. Det viser nye tal fra det online rejsebureau Expedia.dk. Men en flyvetur halvejs rundt om jorden kan være en ubehagelig oplevelse for kroppen. Derfor har Expedia samlet de bedste tips, så du kan nå frem til din destination (næsten) så udhvilet, som da du tog afsted.

Så snart vinteren melder sin ankomst, får mange danskere lyst til at rejse væk - og turen skal helst gå til de varmere himmelstrøg. Ifølge nye tal fra det online rejsebureau Expedia.dk er antallet af danskere, der rejser langdistance, steget med hele 22 procent siden sidste år, og favorittidspunktet er i januar og februar. Men når man rejser langt bliver der vendt op og ned på nat og dag, hvilket kan medføre ubelejlige efterveer. Expedia.dk har derfor samlet deres bedste tips til, hvordan man undgår den velkaldte jetlag.

Yoga i luften

På de lange flyveture bliver kroppen ofte overvældet af træthed og ømme muskler, men med Expedias zen-sationelle yogaguide kan du på forhånd lindre feriespændinger og få ro i sindet - 30.000 fod oppe. I samarbejde med den tyske fysioterapeut Dr. Christofher Norris og yogaeksperter har Expedia.dk designet en yogaguide specifik til brug på flyet. På denne måde når du din destination frisk og veloplagt til en optimal ferienydelse.

"Der er mange fordele ved at dyrke yoga på flyveren," bekræfter Dr. Norris, "ikke alene vil det give din krop og dit sind mulighed for at slappe af, det forbedrer også balancen, korrigerer holdning og frigiver positive endorfiner, som gør flyveturen mere behagelig og sjov".

Susanne Svensson, nordisk marketingchef hos Expedia, tilføjer: "Vi ved, at vores kunder hele tiden søger nye og spændende måder at forbedre deres rejse. Vi ved også, at de er passionerede omkring at holde sig i form. Nu har de, med hjælp fra vores yoga guide til flyveturen, mulighed for at kombinere de to ting - før de overhovedet har fået nyt jord under fødderne.

Med 10 simple yogaøvelser kan du både få rørt dig lidt og overkomme den ømhed og træthed, der ofte er forbundet med at flyve. Øvelserne løsner op for spændinger på vej til din destination og kan udføres på selv begrænset plads.

Print en version til håndbagagen her: https://blog.expedia.dk/rejs-dig-i-form/yoga-i-luften.pdf

Eller se øvelserne samt flere tips til at holde dig i form på ferien her: https://blog.expedia.dk/rejs-dig-i-form/

Yogaekspertise leveret af www.iyengar-yoga-deutschland.de

_______________________________________________________________

10 gode råd til at undgå jetlag

Ud over at få sat kroppen i bevægelse giver Expedia.dk en række andre gode råd, som skal bringe dig veludhvilet og veloplagt frem til dit feriemål.

1. Tilpas dit indre ur

Mindst fire dage i forvejen, bør du gradvist begynde at tilpasse sove- og spisevaner til din destinations tidszone. Hvis du rejser mod øst, bør du gå i seng en time tidligere end normalt et par dage forud for din rejse, og gå i seng en time senere, hvis du rejser mod vest.

2. Kom afsted veludhvilet

Hvis du rejser dagen efter en stressende dag på arbejdet, efterfulgt af en sen nattefest, er der stor chance for, at du ikke har det helt godt, når du rejser. Et smart træk er at planlægge ferien, som om det var et par dage før den egentlige afrejsedato. Så har du to ekstra dage før rejsen, der bør holdes hellig - stress ned, tage det roligt og start din rejse forfrisket.

3. Pas på din krop

Spis rigtigt, sov ordentligt og hold dig i god form. Jo bedre du har det i al almindelighed, jo lettere vil det være at håndtere omstruktureringer.

4. Indstil uret

Indstil tiden til den lokale tid på din destination, så snart du ombord på flyet. Dette vil gøre dig mentalt forberedt til den nye tidszone fra begyndelsen af rejsen.

5. Sov på flyet

Dette er især vigtigt, når du rejser midt om natten eller rejser mod øst. At rejse kan være udmattende, og jo mere hvile du får under rejsen, jo mere forberedt vil din krop være på skift i tidszoner. Vælg et vinduessæde hvis du kan, og medbring din hovedpude, så du kan få en behagelig lur. Søvnmaske og ørepropper kan også være nyttigt!

6. Hold dig væk fra kaffe

Du bør undgå kaffe under hele flyvningen, og gerne mindst seks timer før afgang. Selvom kaffe hjælper med at holde dig vågen længere, så medvirker den også til, at du vågner oftere, når du først faldt i søvn, og dermed får mindre søvn samlet set.

7. Drik vand - i spandevis

Drik et glas vand hver time, mens du er i luften, også selvom du ikke føler dig tørstig. En flyvetur kan være meget dehydrerende, hvilket kan gøre, at jetlaget føles værre. Af denne grund, bør du også holde dig fra alkohol på flyvningen.

8. Et varmt brusebad

Flere lufthavne har brusere til rådighed for rejsende, der har mellemlandinger i løbet af deres langdistanceflyvninger. Hvis tiden tillader det, vil et godt valg være at prioritere et varmt brusebad under din mellemlanding. Det vil få muskler og blodcirkulation i gang igen, og du vil føle dig mere veloplagt, når resten af din rejse begynder.

9. Kom udenfor

Når du ankommer til din destination, skal du bruge så meget tid som muligt udenfor i solen.Det gør det lettere at tilpasse dit indre ur til de nye omgivelser.

10. Juster til den lokale tid

Hvis du ankommer til din destination klokken ni om morgenen, så hold dig fra at gå i seng. Gør dit bedste for at tilpasse dig den lokale tid og deres rutiner. Drik en kop kaffe om morgenen, spis en god morgenmad, og hold dig til den normale daglige rutine til om aftenen. Hvis du har brug for en lur i løbet af dagen, skal du indstille din alarm og forsøge ikke at sove i mere end 20 minutter. En kort lur kan hurtigt blive til en lang lur, hvilket vil gøre det sværere at falde i søvn igen om natten.

Expedia.dk er en del af Expedia Group, verdens førende onlinebaserede rejsevirksomhed med adgang til hundredetusindevis af hoteller over hele verden (inklusiv både små lokale hoteller og store hotelkæder), mere end 400 flyselskaber samt et bredt udvalg af biludlejningsfirmaer og rejseoplevelser. Ved at kombinere valgmuligheder med avancerede søgeværktøjer hjælper Expedia.dk rejsende med at finde og sammensætte den rejse, der passer bedst til deres individuelle behov. Med Expedias prisvindende mobil-app er det nu også muligt at planlægge og booke flyrejser og hotelophold, mens du er på farten. Expedia app’en tilbyder en række værktøjer til at gøre din rejse lettere. Værktøjerne inkluderer bl.a. kort over lufthavnsterminaler, hotellers check-out tider og notifikationer om status på flyafgange, rutekort til dit hotel samt en masse andre funktioner. Ved at lave personlige pakkerejser, hvor fly og hotel blev booket sammen, sparede vores kunder sidste år mere end 1.000 kr. pr. booking (baseret på gennemsnitsprisen på en booking af en pakkerejse med fly + hotel).

Expedia.dk er en del af Expedia Inc. Virksomheden leverer brugerværdi for både fritids- og forretningsrejsende og assisterer rejseleverandører med merefterspørgsel og direkte bookinger. Via Expedia Media Solutions får annoncører mulighed for at nå et meget bredt publikum af rejseforbrugere. Expedia administrerer desuden bookinger for nogle af verdens førende flyselskaber og hoteller, for adskillige anerkendte brands, de mest besøgte hjemmesider og for tusindvis af aktive rejsepartnere via Expedia® Affiliate Network.

Expedia, Expedia.dk og Expedias fly-logo er varemærker eller registrerede varemærker tilhørende Expedia Inc. i EU og visse andre jurisdiktioner. Alle andre varemærker tilhører deres respektive ejere. ©2016 Expedia, Inc.

Få adgang til vores database:

Som verdens største online-rejsebureau med tusindvis af solgte rejser dagligt har vi adgang til en af de mest detaljerede databaser i verden på forbrugernes rejseadfærd. Hvis du som journalist eller medier vil have specifik viden til et emne, som du eller I er ved at skrive om, så tøv ikke med at kontakte os.

Kommentarer (0)