Nyt vidvinkelobjektiv fra Samyang

Nu lancerer sydkoreanske Samyang en længe ventet nyhed, nemlig et lysstærkt fast vidvinkelobjektiv med høj optisk ydeevne til en forbløffende lav pris. Det kommer i de fleste fatninger til APS-C og spejlløse systemer.

Samyang 10mm F/2,8 ED AS NCS CS

Allerede på Photokina 2012 fremviste Samyang en prototype af denne brændvidde, men der er sket meget siden da. Man har lagt stor energi i at få objektivet ned i størrelse, og samtidig optimere den optiske ydeevne, så den ligger i klasse med de allerbedste på markedet. Så det endelige resultat skiller sig temmelig meget ud fra den prototype, som Samyang fremviste i 2012.

”Et rigtig godt vidvinkelobjektiv koster normalt mange penge, men Samyang viser igen, at de kan konstruere høj optisk kvalitet billigere end nogen anden”, siger Lasse Ericson, Nordic Product Manager hos Focus Nordic. ”Hvis man er klar til at arbejde manuelt, er dette et fund.”

Objektivet er helt rettegnende og har en brændvidde på 10mm (modsvarer 15mm på APS-C og 20mm på MFT), samt en billedvinkel på op til 109,5 grader, hvilket gør den perfekt til fotografering indendørs, samt til arkitektur- og landskabsfotografering.

Nærgrænsen på 25 cm giver store muligheder for spændende billeder.

Konstruktionen indeholder bl.a. 14 linser i 10 grupper, heraf 2 asfæriske linseelementer og et med ED glas (ekstra lav farvespredning).

Samyang NCS – Nano Coating System

Dette bliver Samyangs første objektiv med en antirefleksbehandling med den nyeste nanokrystal-teknik. Dette giver en bedre lystransmission, reducerede reflekser og større kontrast, hvilket tilsammen giver en ekstremt høj opløsning, som matcher de bedste kameraer på markedet.

Skarpheden skal indstilles manuelt på objektivet.

Objektivet kommer i følgende fatninger:
Canon EOS, Nikon AE, Pentax K, Sony A, Canon M, Fujifilm X, Samsung NX, Sony E,
Four Thirds og Micro Four Thirds (de to sidste passer til Olympus’ og Panasonics
system).

Pris og levering

De første leverancer ventes i løbet af januar 2014.

Alle fatninger, undtaget Nikon AE, kommer til en vejl.udsalgspris på DKK 4.095,-

Nikon AE-fatning, vejl. udsalgspris DKK 4.495,-

• Biograf, film, fotografi

• slr