Ricoh Theta V – 4K i 360 grader og 3D-lyd!

Efterfølgeren til 360°-kameraet Ricoh Theta S er her med mange forbedringer. Hvad vil du sige til at kunne optage eller streame 360° video i 4K? Afspille materiale trådløst på TV’et? Eller få apps med nye funktioner?

Med 360° video i 4K-opløsning og lydoptagelse i 3D giver nye Ricoh Theta V bogstavelig talt en ny dimension til dine film. Nu kan du indfange alt der sker rundt om dig ned til mindste detalje – og det med et kamera, som er så lille, at det passer ned i skjortelommen!

Oplev dine omgivelser på ny

Med sit diskrete format og nemme håndtering har dette avancerede 360°-kamera en række brugsområder. Rejsebureauer og ejendomsmæglere kan bruge Ricoh Theta V til at præsentere huse eller hoteller. Projekt- eller byggeledere kan dokumentere hvordan et byggeri skrider frem, selv på ganske lidt plads. En journalist kan bruge kameraet i stedet for en diktafon, for derefter at kunne genskabe et interview endnu mere levende. Tid til messebesøg? Spadsér i messehallen med Theta V og få en ny chance for senere at kigge på de forskellige montrer i ro og mag på kontoret!

Del dine gemte 4K-videoer eller stream dem

Med Ricoh Theta V ser vi en milepæl i Ricohs udvikling af 360-graders kameraer. Det er firmaets første model, som benytter operativsystemet Android, hvilket åbner op for en række interessante muligheder. Bland andet vil brugerne kunne installere apps og dermed få adgang til nye funktioner. Disse er just nu under udvikling.

Med en betydeligt kraftigere processor kan Theta V filme i dobbelt så høj opløsning som tidligere versioner, og takket være hele 19 GB indbygget hukommelse er der også god plads til både film og billeder. Nærmere bestemt 40 minutters video i 4K, eller 130 minutter i fuld HD. Alternativt 4800 sfæriske panoramabilleder med en opløsning på 14,4 megapixel.

Ønsker man at optage og dele oplevelsen direkte, byder Ricoh Theta V desuden på mulighed for Live Streaming – også i 4K-opløsning!

3D-lyd giver større rumfølelse

En lige så vigtig nyhed er, at kameraet nu også kan optage lyd i 360 grader, altså fra alle sider, hvilket øger rumfølelsen betydeligt. Theta V er udstyret med en indbygget 4-kanalsmikrofon, og har desuden indgang til tilbehørsmikrofonen Ricoh TA-1, som også giver 3D-lyd af endnu højere kvalitet.

Indbygget, trådløs tilslutning gør det nemt at dele det optagede materiale. Wi-Fi-overførslen er blevet 2,5x hurtigere end med forgængeren Theta S, og med strømbesparende Bluetooth-teknik (nyhed) kan kameraet konstant være koblet op til en smartphone, uden at batteriet løber tør. Ricoh Theta V understøtter nu desuden teknikken Miracast, hvilket indebærer at man hurtigt og nemt kan vise billeder eller videoer på et TV uden brug af ledninger.

Pris og levering:

Kameraet kommer på markedet i slutningen af september til følgende vejledende udsalgspris.

Ricoh Theta V, DKK 3.399,-

Vigtige egenskaber

• Lille og let, passer i skjortelommen
  • Tager video og billeder i 360° sfærisk format
  • 4K-video ved 30 billeder/s
  • 360° lydoptagelse via indbygget mikrofon med 4 kanaler
  • 360° Live Streaming i både 4K og fuld HD
  • 19 GB indbygget lagringsplads
  • Trådløs tilslutning via Wi-Fi og Bluetooth
  • Med Miracast er det nemt at sende billeder og video trådløst til et TV
  • Android operativsystem – åbner op for nye funktioner via apps
  • Undervandshus og 3D-mikrofon som tilbehør

• Tilbehør
  • Undervandshus Ricoh TW-1: Vandtæt ned til 30 m dybde.
    Kompatibelt med Ricoh Theta V, Theta S og Theta SC. DKK 1.599,-
  • 3D-mikofon Ricoh TA-1: Giver 360° optagelse med høj lydkvalitet. Vindhætte medfølger. DKK 2.099,-

Specifikationer

Kameratype: Panoramakamera for 360° sfæriske billeder og video

Teknik: Dobbelte 12 megapixel-sensorer/dobbelt objektiv med lysstyrke f/2.0

Billedopløsning: 14,4 megapixel (5376 x 2688 pixels)

Videoopløsning: 4K (3840 x 1920 pixels) ved 30 b/s. Fuld HD (1920 x 1080 pixels) ved 30 b/s. H264/H265. Live Streaming i 4K og 2K, 30 b/s.

Lagring: 19 GB intern hukommelse. Rækker til ca. 4800 billeder eller 40 minutters video i 4K, alternativt 130 minutter i 2K.

Tilslutning: Wi-Fi. Bluetooth. Micro-USB. Mikrofonindgang.

Strømforsyning: Indbygget, genopladeligt litium ion-batteri med kapacitet til ca. 300 billeder eller 80 minutters video.

Størrelse: 130,6 x 45,2 x 22,9 mm

Vægt: 121 gram

• Biograf, film, fotografi

• Hovedstaden