​Søren Christian Madsen ny formand for Folkekirkens Nødhjælp

Den 55-årige direktør Søren Christian Madsen fra Aarhus er ny formand for Folkekirkens Nødhjælps bestyrelse.

Det er en erfaren herre, der nu sætter sig i formandssædet. Søren Christian Madsen blev i 2006 headhuntet til et ekspertudvalg, som skulle arbejde på Folkekirkens Nødhjælps langsigtede strategi af daværende generalsekretær og nuværende biskop i Viborg, Henrik Stubkjær.

Udvalget afsluttede sit arbejde i 2010, og året efter blev Søren Christian Madsen medlem af organisationens bestyrelse. Her fik han posten som parlamentarisk kasserer, dvs. givernes garant for, at Folkekirkens Nødhjælps penge anvendes i overensstemmelse med strategierne. Det vil Søren Christian Madsen også holde øje med som formand.

”Jeg vil arbejde for, at Folkekirkens Nødhjælp samler mest muligt ind - og at pengene bruges så effektivt som muligt,” siger Søren Christian Madsen.

Den nye formand har endnu en mærkesag:

”Jeg har min baggrund i KFUM og KFUK og FDF, og jeg er vokset op med frivilligt arbejde og ønsket om at gøre en forskel for mine medmennesker. Det er vigtigt for mig, at vi sikrer vores kirkelige forankring og husker det, vi er kommet af,” siger Søren Christian Madsen.

Søren Christian Madsen overtager formandsposten efter Paul Mollerup, der har siddet 12 år i Folkekirkens Nødhjælps bestyrelse og derfor ifølge vedtægterne ikke kan blive siddende længere.

Blå Bog

• Født i 1963
  • Uddannet cand.merc. i organisation
  • Adm. Direktør i JPS Clemens A/S (2005 -)
  • Økonomidirektør og medlem af direktionen i Nordisk Wavin (2000-2005)
  • Økonomidirektør hos Scanvaegt International i Aarhus (1995 – 2000)
  • Økonomichef hos Milliken Denmark (1990 – 1995)
  • Controller hos Milliken Denmark (1988 – 1990)

Herudover er bestrider Søren Christian Madsen en lang række tillidshverv, ligesom han er medlem af en række bestyrelser, bl.a. hos Unitas Rejser og Folkekirkens Nødhjælp.

Folkekirkens Nødhjælp Råd og Bestyrels

Folkekirkens Nødhjælp ledes af Rådet, som er den højeste myndighed. Rådet træffer beslutning om principielle spørgsmål vedrørende organisationens udvikling. Rådet udpeger syv medlemmer til bestyrelsen.

Folkekirkens Nødhjælp ledes af Bestyrelsen, som varetager den løbende politiske og økonomiske ledelse med ansvar overfor Rådet.