Danmark forlader Zimbabwe – Folkekirkens Nødhjælp bliver

Selvom Danmark har besluttet at udfase udviklingsarbejdet i Zimbabwe, fastholder Folkekirkens Nødhjælp sin tilstedeværelse og vil fortsat støtte fattige i Zimbabwe i deres kamp for et værdigt liv

Ved årsskiftet lukker den danske ambassade i Zimbabwe. Det er et direkte resultat af sidste års beslutning om at udfase det danske udviklingsarbejde, der blandt andet omfatter projekter, der skal understøtte god regeringsførelse i landet, hvor Robert Mugabe har siddet på magten i mere end 36 år.

Den danske hjælp har gjort en stor forskel, siger Pamela Mhlanga, der er leder af organisationen ZWRCN (The Zimbabwe Women’s Resource Centre and Network), der kæmper for kvinders rettigheder.

”Hjælpen fra Danida har betydet utrolig meget for både mig og organisationen. Vi er i dag en vigtig stemme i kampen for lige rettigheder i Zimbabwe, og det kan vi takke hjælpen fra Danmark for,” siger hun.

”Danmarks hjælp har gjort en fantastisk forskel for mange mennesker i Zimbabwe. Vi har fået forbedret vores liv markant, fordi danskerne og Danida har støttet os. Så hvis nogen siger, at hjælpen ikke virker, så vil jeg sige til dem, at de tager fejl. Tak Danmark for jeres bistand.”

Folkekirkens Nødhjælp, der modtager en del af sine midler til hjælpearbejde fra Danida, har valgt at fortsætte arbejdet i Zimbabwe.

”Folkekirkens Nødhjælp er ked af, at Danmark lukker sin ambassade i Zimbabwe. Vi arbejder altid godt sammen med de udstationerede medarbejdere fra Udenrigsministeriet. Og vi mener, at der er mange vigtige opgaver i Zimbabwe og andre dele af det snart lidt glemte Afrika, som fortjener fuld opmærksomhed fra Danmark,” siger generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen og fortsætter:

”Vi kan se, at befolkningen i Zimbabwe har brug for os, hvis udviklingen mod noget bedre skal fortsætte. Derfor bliver vi, selvom Danmark lukker ambassaden. Og vi vurderer, at vores arbejde ikke kun gavner den lokale befolkning – som er vores opgave - men også kan være til gavn for danske virksomheder, der kan se forretningsmuligheder i et Zimbabwe under forandring.”

Zimbabwe er et af verdens fattigste lande og ligger nummer 155 ud af 188 lande på FN's 'Human Devlopment Index'.

• Bistand

• syrien
  • krig
  • aleppo

Folkekirkens Nødhjælp har sine rødder i den danske folkekirke og arbejder der, hvor nøden er størst, uden hensyn til religion, køn, race eller politisk overbevisning.