Danmark smider førertrøjen

Besparelser og den øgede brug af bistandsmidler til flygtningemodtagelse underminerer den danske udviklingsbistand, der af mange er blevet kaldt verdens bedste.

Den langsigtede, fattigdomsorienterede danske udviklingsbistand kan reelt være under afvikling. Det viser en ny, uafhængig analyse af dansk udviklingsbistand 2014-2016. Analysen, ”Engang verdens bedste”, gennemgår systematisk konsekvenserne af det seneste års besparelser på det danske bistandsbudget og den øgede brug af bistandsmidler til flygtninge i Danmark og dokumenterer, at den årlige, langsigtede danske udviklingsbistand over en periode på mindre end to år er faldet med næsten 6 mia. kr. – mere end 40 pct. Samtidig er den del af udviklingsbistanden, der bruges til at modtage flygtninge i Danmark, mere end tredoblet, og det har gjort Danmark til den suverænt største modtager af dansk udviklingsbistand.

I samme periode er den direkte, danske bistand til verdens fattigste lande halveret. Danske bidrag til det, der tidligere var danske kerneområder – landbrug, miljø, klima, uddannelse og sundhed – er med kort varsel reduceret. De danske, folkelige organisationer har fået støtten til deres arbejde blandt verdens fattigste skåret med en tredjedel. Og det udenrigsministerium og de danske ambassader, der skal sikre kvalitet i bistanden, oplever den ene fyringsrunde efter den anden, men bliver alligevel pålagt nye og vanskelige opgaver i skrøbelige stater og nærområder.

”Verden er en enhed. Deres problemer er også vores problemer!”

Nedskæringerne på den danske bistand sker paradoksalt nok samtidig med, at udenrigsminister Kristian Jensen turer landet rundt med budskabet om, at de argumenter, der helt tilbage i 1962 var med til at sparke den statslige, danske udviklingsbistand i gang, er mere aktuelle end nogensinde før:

”Verden er en enhed. Deres problemer er også vores problemer!” Sådan lød det dengang, og sådan er det ifølge udenrigsministeren i endnu højere grad i dag med globaliseringen og de øgede flygtningestrømme.

Analysen afdækker, hvordan Danmark alligevel handler på en måde, så det udviklingssamarbejde, det har taget årtier at bygge op, lider skade. Og så signalet til resten af verden ikke er til at misforstå: Danmarks engagement i bekæmpelse af fattigdom og nød er vigende. Danmark er ved at smide førertrøjen og den internationale anerkendelse, indflydelse og gennemslagskraft, som førertrøjen gav.

”Engang verdens bedste – en uafhængig analyse af dansk udviklingsbistand 2014-2016” udgives af Timbuktu Fonden og er skrevet af freelancejournalist Jesper Heldgaard, der i mere end 20 år har arbejdet med dansk og internationalt udviklingssamarbejde.

Analysen er vedhæftet denne PM.

Trykt version kan rekvireres ved henvendelse til Anni Skov via info@timbuktufonden.dk eller 22 41 98 20.

Yderligere oplysninger:

Jesper Heldgaard, 20 43 58 18, jheldgaard@gmail.com

Thomas Ravn-Pedersen, formand for Timbuktu Fonden, 29 41 46 03

• Medier, kommunikation

• udviklingsbistand
  • timbuktufonden

Vi arbejder ud fra et kristent menneskesyn med respekt for ethvert menneskes rettigheder og alle menneskers lige værd.

Folkekirkens Nødhjælp har sine rødder i den danske folkekirke, men arbejder der, hvor nøden er størst, uden hensyn til religion, køn, race eller politisk overbevisning.

Jesper Heldgaard

Journalist Udvikling 20435818