Folkekirkens Nødhjælp reagerer på flygtningekrisen

For første gang i 16 år støtter Folkekirkens Nødhjælp en nødhjælpsindsats i Europa. Flygtninge i nød har brug for mad og tæpper.

”Vi er nødt til at hjælpe de tusindvis af mennesker i Østeuropa, der lige nu er på flugt fra krig og nød. Der er stort behov for mad, tæpper og telte, og flere af vore søsterorganisationer har bedt om vores hjælp”, siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

Folkekirkens Nødhjælp har derfor øjeblikkelig sendt 250.000 kroner til vand, mad, tæpper og hygiejneudstyr til især kvinder og småbørn. Pengene sendes til søsterorganisationen Hungarian Interchurch Aid, der allerede er i gang med hjælpearbejdet blandt de mange flygtninge. Derfor er det sikkert, at hjælpen når hurtigt fremme til dem, der har mest behov.

Støtten til nødhjælpsarbejde i Europa er ikke ukendt for Folkekirkens Nødhjælp. Organisationen blev grundlagt i 1922 for at yde nødhjælp og hjælpe flygtninge i Europa efter de to verdenskrige, men de sidste mange år har Folkekirkens Nødhjælps arbejde været fokuseret i verdens fattigste lande.

Nu vælger Folkekirkens Nødhjælp igen at engagere sig i flygtningearbejde inden for Europas grænser.

”Vi står i en helt ekstraordinær situation, hvor folk har brug for hjælp, og hvor vi har mulighed for at hjælpe. Vi kan ikke tage pengene til det akutte arbejde i Europa fra vores langsigtede udviklings- og nødhjælpsarbejde i udviklingslandene. Der er brug for ekstra penge til indsatsen”, siger Christer Lænkholm, katastrofekoordinator i Folkekirkens Nødhjælp.

Derfor starter Folkekirkens Nødhjælp en særindsamling til fordel for de mange flygtninge.

Du kan hjælpe ved at

• SMS’e ordet ”AKUT100” til 1911 – så giver du 100 kroner
  • Donere andre beløb på www.nødhjælp.dk

Generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen fortæller, at den akutte indsats kun er en del af løsningen på de massive problemer, verden står overfor lige nu.

”Alle taler om hjælp i nærområdet. Den er vi erfarne i. Vi skal opbygge samfund, hvor folk kan skabe sig et liv uden død og elendighed – uden at flygte. Det kræver langsigtet udvikling i de lande, som mennesker lige nu flygter fra”, siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen, tlf. 2970 0623.

Katastrofekoordinator Christer Lænkholm, tlf. 2969 9128.

Charlotte Harder Nielsen

Pressekontakt Pressechef/Head of media +45 5060 2080

Jonas Nøddekær

Pressekontakt International direktør Udvikling af programmer og projekter, internationalt 29 69 91 21