Verden er vild med danske Wefood

FN ser Danmarks første butik med overskudsmad, som en del af løsningen på vestens overflod. Wefood er inviteret til topmøde i dag torsdag i New York.

Når toppen af verdens ledere og ministre i dag mødes i FN for at diskutere de nye mål for en bæredygtig klode, er der en af deltagerne, som skiller sig særligt ud: Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. Hun er helt usædvanligt inviteret med til højbords i FN på grund af organisationens banebrydende nye madspildsbutik Wefood.

Wefood-butikken på Amager har nemlig vakt opsigt i hele verden, og Birgitte Qvist-Sørensen skal fortælle, hvordan bekæmpelse af overskudsmad kan være en del af vestens svar på at løse et af de 17 nye verdensmål for en bedre klode – nemlig mål nummer 12, der handler om at begrænse det overforbrug, som især vesten står for.

”Vi er stolte af, at verden kigger mod Danmark for at se løsninger, ”siger Birgitte Qvist Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

”Vi oplever, at Wefood imponerer, fordi det er et effektivt koncept, der på en enkelt måde gør noget ved al den mad, der bliver smidt ud. Samtidig kommer konceptet ikke kun miljøet og kunderne til gode. Overskuddet går til verdens fattigste, og dermed er Danmark med til aktivt at skabe en bedre fordeling af verdens ressourcer. ”

Wefood sælger mad, som enten har skader på emballagen, har passeret ”bedst-før-datoen eller som på andre måder er til overs i det normale butikssystem – men altså mad som stadig er sund at spise.

Maden doneres af en række butikker og fabrikker. Butikken drives af frivillige, og alt overskud går til Folkekirkens Nødhjælp arbejde rundt om i verden. Butikken på Amagerbrogade i København blev åbnet i februar i år efter salg af folkeaktier. Folkekirkens Nødhjælp ønsker at åbne flere butikker på sigt.

• verderns fattigste
  • fn
  • overskud
  • wefood
  • madspild
  • sult
  • Amager
  • new york

Vi arbejder ud fra et kristent menneskesyn med respekt for ethvert menneskes rettigheder og alle menneskers lige værd.

Folkekirkens Nødhjælp har sine rødder i den danske folkekirke, men arbejder der, hvor nøden er størst, uden hensyn til religion, køn, race eller politisk overbevisning.