Fucking Åmål

Pressemeddelelse   •   Maj 18, 2018 13:12 CEST

Fucking Åmål

Teatret Hils Din Mor og Teater Vestvoldens dramatisering af Fucking Åmål har netop vundet en Reumert for Årets Børne-/Ungdomsforestilling. Folketeatret glæder sig vildt til at præsentere forestillingen på ’U-teater for dig’, Folketeatrets initiativ for børn og unge.

Kasper Wilton, teaterchef på Folketeatret siger: Vi er utrolig glade for at have Fucking Åmål på programmet i den kommende sæson, og det gør ikke glæden mindre, at forestillingen nu har vundet en Reumert. På ’U-teater for dig’ samarbejder vi med Filiorum, som udvælger forestillinger til børn og unge af højeste kvalitet. Det er blandt andet med børne- og ungdomsforestillingerne, vi lægger kimen til den nye generations interesse for scenekunst, og vi sætter ambitionerne højt i håb om, at de får lyst til at gå i teatret igen og igen.

Fucking Åmål skildrer med alvor og med en befriende humor en eviggyldig historie om teenageårene, hvor livet og følelserne kan være svære at få hold på. Det er en forestilling om den første kærlighed, om at finde sig selv og om at turde stå ved, hvem man er.

I et lille udkantssamfund udvisker de unge kedsomheden med fester og alkohol. Teenagepigerne Agnes og Elin er vidt forskellige, men begge fyldt af længsel. Agnes kæmper en indre kamp med resignation, trods, skuffelse og glæde til følge. Og så er hun hemmeligt forelsket i Elin, skolegårdens sejeste og smukkeste pige. Elin er eftertragtet af drengene og savner, at der sker noget spændende. Da deres veje krydser hinanden, går det op for Agnes og Elin, at de trods deres forskelligheder har en hel del til fælles, og en uventet rejse begynder.

Fucking Åmål er dramatiseret frit efter Lukas Moodyssons svenske filmmanuskript fra 1998.

Læs mere på:

www.folketeatret.dk

www.hilsdinmor.dk

www.teatervestvolden.dk

For yderligere information:

Folketeatrets kommunikationschef Lotte Undén: lotte@folketeatret.dk, mb: 21 67 32 48.

Forestillingsfakta:

Spilleperiode: 27. marts – 11. april 2019

Scene: Folketeatret, Hippodromen

Aldersgruppe: Fra 12år

Varighed:65min.

Medvirkende: Mia Lerdam, Rikke Westi, René Benjamin Hansen

Dramatiker: Julie Maj Jakobsen
Producent: Hils Din Mor og Teater Vestvolden

Instruktion: Mia Lipschitz

Scenografi:  Katrine Gjerding

Lyddesigner: Jes Theede
Syerske: Trine Walther

Teaterforlag: Nordiska ApS – København

Folketeatret - teater til alle

Folketeatret er hele Danmarks teater. I København huserer vi i Nørregade, hvor Folketeatret, Danmarks ældste folkelige teater ligger. Vi spiller teater på scenerne i Nørregade, og vi tager på turne rundt i hele Danmark. Her spiller vi på både små og store scener for publikum i alle aldre. Folketeatret er derfor teater til alle - også geografisk.

Vidste du, at den legendariske sportskage fra La Glace er navngivet efter skuespillet "Sportsmænd", som blev opført på Folketeatret i 1891?

Vidste du, at Folketeatret har et spøgelse? Sofus hedder han. Han hængte sig i et snoretræk på Store Scene på grund af ulykkelig kærlighed til en af tidens store skuespillerinder.

Vidste du, at Ove Sprogøe debuterede på Folketeatret i rollen som Nicolaj i "Nøddebo Præstegaard" i 1945? Han spillede denne rolle i årene 1945-60. Ove Sprogøe var tilknyttet Folketeatret helt frem til 1994.