Fucking Åmål

Pressemeddelelse   •   Maj 18, 2018 13:12 CEST

Fucking Åmål

En forestilling om den første kærlighed, om at finde sig selv og om at turde stå ved, hvem man er.

I et lille udkantssamfund udvisker de unge kedsomheden med fester og alkohol. Teenagepigerne Agnes og Elin er vidt forskellige, men begge fyldt af længsel. Agnes kæmper en indre kamp med resignation, trods, skuffelse og glæde til følge. Og så er hun hemmeligt forelsket i Elin, skolegårdens sejeste og smukkeste pige. Elin er eftertragtet af drengene og savner, at der sker noget spændende.

Da deres veje krydser hinanden, går det op for Agnes og Elin, at de trods deres forskelligheder har en hel del til fælles, og en uventet rejse begynder.

Fucking Åmål skildrer med varme og med en befriende humor en eviggyldig historie om teenageårene, hvor livet og følelserne kan være svære at få hold på. Hvor tankerne er optaget af kærlighed, venskab, identitet og ensomhed. Men forestillingen er også en historie om forståelse og accept af det, der er anderledes.

Fucking Åmål er nomineret til en Reumert som Årets Børne-/Ungdomsforestilling 2018.

Den er dramatiseret frit efter Lukas Moodyssons filmmanuskript fra 1998.

For yderligere information kontakt Filiorum på 21460633/info@filiorum.dk.

ALDERSGRUPPE: Fra 12år

VARIGHED:60min.

MEDVIRKENDE:Mia Lerdam, Ingrid-Marie Thorlacious, René Benjamin Hansen

DRAMATIKER: Julie Maj Jakobsen
PRODUCENT: Hils Din Mor og Teater Vestvolden

INSTRUKTION:Mia Lipschitz

SCENOGRAFI: Katrine Gjerding

LYDDESIGN: Jes Theede
SYERSKE: Trine Walther

TEATERFORLAG: Nordiska ApS – København

Om Hils Din Mor

Hils Din Mor er en teaterforening uden faste lokaler, der laver forestillinger på projektbasis. Teatret har eksisteret siden 2010, og dets vigtigste budskab er at fremme forståelsen for og accepten af homoseksuelle på lige fod med majoriteten.

Hils Din Mor laver teater, der kan opleves af mennesker på tværs af seksualitet, sociale tilhørsforhold og køn.

Teatret har de seneste år turneret rundt i hele landet med ungdomsforestillinger for 6.-10. klassetrin i skolen. Forestillingen Hate crime – en kærlighedshistorie har siden 2015 været udbudt gratis til skoler i Københavns Kommune i forbindelse med kommunens antidiskriminations kampagne STEMPLET.

Læs mere på www.hilsdinmor.dk

Om Teater Vestvolden

Teater Vestvolden er et dansk børne- og ungdomsteater, der blev etableret i 1980 som Hvidovre Børneteater. Fra 1984 fik teatret status af egnsteater i Hvidovre, Brøndby og Rødovre Kommune under navnet Teater Vestvolden.

Det er Teater Vestvoldens mål at skabe teateroplevelser, der rammer og rører på tværs af alle aldre. Det er den gode historie, der er i centrum, ofte fortalt i et visuelt overraskende univers og altid med et særligt twist, som i form, udtryk eller genre er lagt ned over hver forestilling. Teatret bestræber sig på at vise det velkendte på nye og anderledes måder og skabe et forfriskende moment til de historier, der fortælles.

Læs mere på www.teatervestvolden.dk

Om U – teater for dig

Fra tUmling over jUnior til Ung.

’U – teater for dig’ er Folketeatrets initiativ for børn og unge skabt i samarbejde med pop-up-teatret Filiorum.

’U – teater for dig’ præsenterer et udvalg af de bedste danske forestillinger for børn og unge og deres voksne. Alle forestillinger er håndplukkede på baggrund af deres kunstneriske kvalitet, poesi, magi og evne til at skabe store oplevelser i øjenhøjde med børnene og de unge.

Ambitionen er at introducere til teatrets verden på en kvalificeret og inkluderende måde. Hver forestilling danner rammen om en udvidet teateroplevelse med relaterede aktiviteter og anderledes påfund.

For at åbne Folketeatret endnu mere for børnene og de unge har vi skabt U i samarbejde med Filiorum, der har speciale i at nytænke rammerne for, hvordan børn og unge - og deres voksne - kan møde hinanden og teatret sammen.

Læs mere om Filiorum på www.filiorum.dk

Folketeatret - teater til alle

Folketeatret er hele Danmarks teater. I København huserer vi i Nørregade, hvor Folketeatret, Danmarks ældste folkelige teater ligger. Vi spiller teater på scenerne i Nørregade, og vi tager på turne rundt i hele Danmark. Her spiller vi på både små og store scener for publikum i alle aldre. Folketeatret er derfor teater til alle - også geografisk.

Vidste du, at den legendariske sportskage fra La Glace er navngivet efter skuespillet "Sportsmænd", som blev opført på Folketeatret i 1891?

Vidste du, at Folketeatret har et spøgelse? Sofus hedder han. Han hængte sig i et snoretræk på Store Scene på grund af ulykkelig kærlighed til en af tidens store skuespillerinder.

Vidste du, at Ove Sprogøe debuterede på Folketeatret i rollen som Nicolaj i "Nøddebo Præstegaard" i 1945? Han spillede denne rolle i årene 1945-60. Ove Sprogøe var tilknyttet Folketeatret helt frem til 1994.