’U – teater for dig’ fejrer Copenhagen Pride Week

Pressemeddelelse   •   Jun 13, 2019 09:28 CEST

Fucking Åmål

På ’U – teater for dig’ på Folketeatret fejrer vi naturligvis mangfoldigheden, kærligheden og Copenhagen Pride Week i august med manér! Det er os derfor en stor fornøjelse at præsentere de to fantastiske forestillinger Fucking Åmål og Den sommer far blev homo.

Fucking Åmål var en bragende succes på ’U – teater for dig’ forrige sæson. Ungdomsforestillingen har desuden modtaget en Reumert i kategorien Årets Børne-/Ungdomsforestilling 2018, og er en underholdende – og rørende – coming of age forestilling om kærlighed, om at finde sig selv og om at turde stå ved, hvem man er. Kort sagt: Det er den svenske kultfilm dramatiseret til nye højder!

Den sommer far blev homo er en humoristisk pinlig forestilling om at komme i puberteten, gøre op med sine fordomme og finde sin identitet. Om mødet med den første kærlighed og om at træde ind i de voksnes verden – ganske pludseligt! Den sommer far blev homo er et lille oprør mod den klassiske kernefamilie – tilsat masser af humor og hjertevarme.

’U – teater for dig’ præsenterer Fucking Åmål af teater HiLS DiN MOR og Teater Vestvolden
på Folketeatret, Nørregade 39, 1165 Kbh. K den 13. og 14. august kl. 17.00 og 20.00

’U – teater for dig’ præsenterer Den sommer far blev homo af Teater HiLS DiN MOR og Folketeatret på Folketeatret, Nørregade 39, 1165 Kbh. K den 15. og 16. august kl. 17.00 og 20.00

Vi glæder os til at se jer til Copenhagen Pride Week!

Mange hilsner

Trine Walther
Teaterforlag
Nordiska ApS – København

Forestillingsfakta Den sommer far blev homo:
Aldersgruppe: Fra 12 år
Varighed: 75 min.
Dramatiker
Julie Maj Jakobsen
Instruktør
Mia Lipschitz
Scenograf
Mona Møller Schmidt
Lyddesigner
Jes Theede
Lysdesigner
Sonja Lea
Teaterforlag
Songbird AS
Medvirkende
Peter Schlie
Julie Jeziorski Jensen
Mikkel Reenberg
René Benjamin Hansen

Om Hils Din Mor

Hils Din Mor er en teaterforening uden faste lokaler, der laver forestillinger på projektbasis. Teatret har eksisteret siden 2010, og dets vigtigste budskab er at fremme forståelsen for og accepten af homoseksuelle på lige fod med majoriteten. Hils Din Mor laver teater, der kan opleves af mennesker på tværs af seksualitet, sociale tilhørsforhold og køn.

Om Teater Vestvolden
Teater Vestvolden er et dansk børne- og ungdomsteater, der blev etableret i 1980 som Hvidovre Børneteater. Fra 1984 fik teatret status af egnsteater i Hvidovre, Brøndby og Rødovre Kommune under navnet Teater Vestvolden. Det er Teater Vestvoldens mål at skabe teateroplevelser, der rammer og rører på tværs af alle aldre.

Folketeatret - teater til alle

Folketeatret er hele Danmarks teater. I København huserer vi i Nørregade, hvor Folketeatret, Danmarks ældste folkelige teater ligger. Vi spiller teater på scenerne i Nørregade, og vi tager på turne rundt i hele Danmark. Her spiller vi på både små og store scener for publikum i alle aldre. Folketeatret er derfor teater til alle - også geografisk.

Vidste du, at den legendariske sportskage fra La Glace er navngivet efter skuespillet "Sportsmænd", som blev opført på Folketeatret i 1891?

Vidste du, at Folketeatret har et spøgelse? Sofus hedder han. Han hængte sig i et snoretræk på Store Scene på grund af ulykkelig kærlighed til en af tidens store skuespillerinder.

Vidste du, at Ove Sprogøe debuterede på Folketeatret i rollen som Nicolaj i "Nøddebo Præstegaard" i 1945? Han spillede denne rolle i årene 1945-60. Ove Sprogøe var tilknyttet Folketeatret helt frem til 1994.