Beboerbar på plejecenteret

Cirka 60 beboere, medarbejdere og frivillige indviede forleden en fælles beboerbar på Langagergård Plejecenter, som Forenede Care driver i Karlslunde ved Greve.

”Alle sømænd er glade for piger,
men min skat du kan stole på mig.
Det er fuldstændigt sandt, når jeg siger
at mit hjerte kun banker for dig”

Klokken er lidt over 11 om formiddagen på Langagergård Plejecenter. Baggårdspumaen Otto Brandenburgs karakteristiske stemme strømmer ud af højtalerne, og flere af de ældre nyder en svingom til tonerne fra den gamle danske popklassiker. Cirka 50 af plejecenterets beboere og medarbejdere har fundet vej ned til fællesområdet ”Aktiviteten” i stuen for at fejre åbningen af den første beboerbar for alle afdelingernes beboere.
”Hvad kunne du tænke dig?,” spørger Poul Arne Holdrup, der er frivillig på plejecenteret, og som i dagens anledning har fået den betroede rolle som bartender.
”Lad mig få to flyversjusser, tak,” svarer den ældre kvinde med et smil.
”Så gerne,” siger Poul og finder fluks citronvand og snaps frem for at servicere gæsten i baren.

Fantastiske frivillige
Selve baren er prøvet af tre gange tidligere, hvor den har fungeret som fredagsbar på afdelingen ”Rugvænget”, forklarer husalf og aktivitetsmedarbejder på Langagergård Anette Sie Jensen.
”Men vi kunne godt tænke os at udbrede muligheden for at komme i baren til beboerne på alle afdelingerne, så derfor besluttede vi os for at flytte den ned i Aktiviteten, så alle kan få mulighed for at deltage,” siger hun.
Otte af plejecenterets engagerede frivillige hjælper også til på dagen.
”De frivillige er virkelig fantastiske og er altid med på at føre en idé ud i livet. Så de var med det samme helt friske på at hjælpe til, da jeg spurgte dem,” siger Anette Sie Jensen og nævner, at det er planen, at baren skal holde åben cirka en gang i kvartalet.
”Vi vil prøve at arrangere endnu en omgang inden jul.”

Mødes på tværs af afdelinger
Besøget i baren er blot et af mange tiltag på plejecenteret, som er med til at bryde hverdagen for stedets beboere og give dem muligheden for et par timers hygge og samvær med hinanden, forklarer husalfen:
”De er så tydeligt, at de virkelig nyder det. Og det er en rigtig god effekt, at de i den fælles bar kan møde hinanden på tværs af afdelingerne, nyde et par drinks og måske en god snak og en dans,” siger hun, lige før hun griber fat i 94-årige Karin Elsebeth Jørgensen og spørger, om hun har lyst til at tage en dans med hende. Det vil hun rigtig gerne.

”Og lidt for Susanne, Birgitte og Hanne
og Tove og Anne og Lizzy og Kiz
Foruden Agnete, Elisa og Grethe
og Anne-Merethe, og Molly og Liz”

(Billeder i høj opløsning kan downloades fra nederst på siden.)

• langagergård plejecenter
  • health care