Forenede Service er indstillet til CSR People Prize 2014

Forenede Service er indstillet til CSR People Prize 2014

VFSA - Virksomhedsforum for Socialt Ansvar - arbejder for,at flere virksomheder tager et socialt ansvar (se faktaboks). Det sker ikke mindst med uddelingen af hædersprisenCSR People Prize, som Forenede Service’s administrerende direktør Steen Gede erglad for, at virksomheden er indstillet til:

”Vi er stolte over at være indstillet til en pris for vores målrettedeCSR-arbejde, og vi er rigtig glade for, at man også udenfor virksomhedenanerkender vores mangesidede indsats for socialt udsatte grupper i samfundet,”forklarer Steen Gede og uddyber:

”I Forenede Service har vi blandt andet i årtier gjort en dyd ud af at arbejdeengageret med integration af nydanskere og udlændinge på arbejdsmarkedet – ogsåfør begrebet integration blev en del af den offentlige debat. For tiden ercirka halvdelen af vores 3.350 medarbejdere nydanskere og udlændinge, somsamtidig for manges vedkommende har en høj ansættelses-anciennitet ivirksomheden. Og vi oplever generelt de medarbejdere som dygtige, loyale ogarbejdsomme – som en stærk og pligtopfyldende ressource, der samtidig tilførervirksomheden mangfoldighed og udsyn.”

”Vi arbejder på mange måder med indslusning af udsatte grupper påarbejdsmarkedet. Alene i området hvor prisen uddeles – i Holstebro Kommune –havde vi 52 personer i virksomhedspraktik i løbet af 2013, hvoraf 23 er blevetfastansat i virksomheden i forlængelse af praktikken. Ligesom vi konsekventarbejder med at give langtidsledige og personer med en svær baggrund nyechancer via jobtræning. Og mange af dem sikrer vi faste jobs til efterfølgende,” siger Steen Gede.

En særlig indsats
Formålet med prisuddelingen er blandt andet at trække de godevirksomhedseksempler frem i lyset, forklarer VFSA-formand og viceordførendedirektør i Jyske Bank Sven Blomberg:

”Vi uddeler CSR People Prize for at gøre opmærksom på de udsatte grupper, somkan blive til ressourcer på arbejdsmarkedet, og for at hylde de virksomheder,der gør en særlig indsats gennem for eksempel rekruttering af unge med kriminelbaggrund eller personer med handicap, gennem forebyggelse af stress og sygdompå arbejdspladsen eller ved at fastholde medarbejdere, som har brug forstøtte.”

Ud af de indstillede virksomheder nominerer en dommerkomite seks virksomheder.Blandt disse seks vælges to vindere, da CSR People Prize uddeles i toversioner, en til virksomheder med under 100 ansatte og en til virksomheder medover 100 ansatte.

Tvangsarbejde
Udover at være med i opløbet i til en pris ved CSR People Prize 2014deltager Forenede Service’s administrerende direktør Steen Gede også ved etsideevent til prisuddelingen. Socialstyrelsen planlægger nemlig en sideeventomkring risikoen ved menneskehandel og tvangsarbejde – og virksomhedersmulighed for at forebygge samt deres samfundsansvar i den sammenhæng. SteenGede er i den forbindelse blevet inviteret til at holde et foredrag om ForenedeService’s engagerede indsats og erfaringer i forhold til at undgå muligtvangsarbejde blandt underleverandører.

”Forenede Service har siden 2012 gennemført en gennemgående og engageretoprydning og omlægning i organisationen - og finkæmmet virksomheden foraktiviteter, medarbejdere og særligt underleverandører, der har søgt atkompromittere virksomhedens ansvarlighed og troværdighed. Det har været engrundig og hård proces for virksomheden, hvor vi har høstet nogle godeerfaringer, som måske kan inspirere andre virksomheder, der har emner somtvangsarbejde inde på livet,” forklarer Steen Gede.

Faktabokse:

Forenede Service A/S

Forenede Service A/S er landets næststørsteFacility Service-virksomhed, der beskæftiger over 3.300 medarbejdere.Virksomheden tilbyder en bred vifte af serviceydelser og servicerer dagligtover 2000 store og små kunder i hele Danmark, og i modsætning til andre størrerengøringsselskaber i branchen er Forenede Service familieejet og danskbaseret.

CSR People Prize
CSR Awards er en stor årlig konference, som har til formål at udbrede kendskabettil CSR-området og få flere virksomheder til at integrere CSR i måden at skabeog drive forretning på. CSR People Prize bliver sammen med en række andrepriser inden for CSR-området overrakt ved CSR Awards 2014, der afholdes den 30.og 31. oktober i Holstebro Musikteater.
VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar – der består af en række danskeerhvervsfolk fra de største danske virksomheder, har i over ti år arbejdet forat indsluse og fastholde socialt udsatte på arbejdsmarkedet, blandt andet vedat uddele CSR People Prize.
I 2013 gik CSR People Prize til pensionsselskabet ATP og tilRingsted-virksomheden Bevola, som opbygger lastbiler, hængere og trailere.

Forenede Service A/S er landets næststørste Facility Service-virksomhed, der beskæftiger over 3300 medarbejdere. Vi servicerer dagligt over 2000 store og små kunder i hele Danmark, og i modsætning til andre større rengøringselskaber i branchen er Forenede Service familieejet og dansk baseret.