Gode takter, men karensdagene er en smutter

Dagpengekommissionens udspil lægger et godt grundlag for de politiske forhandlinger, men der er elementer, FTF-A gerne vil have luget ud.

”De anbefalinger, kommissionen netop har fremlagt, vil give et langt bedre system, end det vi har i dag blandt andet på grund af en mere fleksibel genoptjening. Derfor håber vi, at politikerne vil kigge godt i kommissionens rapport, når de skal til at forhandle et nyt system på plads, for det skal være robust og holdbart. Det er helt afgørende for vores ledige,” siger Ghita Parry, formand for a-kassen FTF-A.

Selvom der er klare forbedringer, så er der også dele, som FTF-A godt kunne have undværet. I anbefalingerne lægges op til at indføre et antal karensdage for de ledige, men der har været uenighed blandt Dagpengekommissionens medlemmer om hvor mange dage, der skal til. LO og FTF har accepteret tre om året, mens resten af kommissionen anbefaler otte karensdage årligt.

”Jeg kan kun støtte FTF og LO her. I min optik har karensdagene absolut ingen adfærdseffekt. De bringer ingen i arbejde, så det handler alene om penge, og det kan ikke være rigtigt, at det er de ledige, der skal levere finansieringen. Politikerne må på banen med penge,” siger Ghita Parry.

Der er en række nye tiltag, som kræver store omlægninger i a-kasserne. Derfor opfordrer Ghita Parry politikerne og embedsværket til at inddrage a-kasserne i implementeringen - også for at undgå yderligere bureaukrati.

”Lad nu være med at haste det igennem, så vi bagefter skal ud og lappe sammen. Og spørg a-kasserne, for vi vil faktisk rigtig gerne hjælpe med at få det her ret komplicerede regelsæt sat på skinner. Det skal ikke ende med at blive mere bureaukratisk,” siger Ghita Parry.

• Økonomi

• ledig
  • ghita parry
  • ftf-a
  • folketinget
  • flexicurity
  • finansiering
  • dagpenge
  • a-kasse

FTF-A er en af landets største a-kasser med 138.000 medlemmer, der kommer fra en række forskellige brancher inden for FTF-området. FTF-A er blandt andet a-kasse for Kost & Ernæringsforbundet, Finansforbundet, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Musiker Forbund, Dansk Socialrådgiverforening, Politiforbundet og Centralforeningen for Stampersonel.

Troels Nipper Nielsen

Pressekontakt Kommunikationschef Pressekontakt, pressemeddelelser, debatindlæg, Twitter, nyhedsbreve 28 55 84 52