​GAME Streetmekkaer på tegnebrættet

I 2018 åbner to nye gadekulturhuse i Viborg og Aalborg og arkitektkonkurrencen om at tegne de to huse er nu skudt i gang.

GAME Streetmekka’erne i Viborg og Aalborg skal stå klar i starten af 2018 og fælles for begge huse bliver, at børn og unge kan dyrke gadeidrætten og streetkulturen året rundt – med tag over hovedet og asfalt under fødderne.

Viborgs Streetmekka får et særligt fokus på street art og sammensmeltning af bevægelse og kunst. Streetmekka i Aalborg satser på udvikling af nyskabende fusion mellem parkour, bouldering, slackline og street workout.

Arkitektkonkurrence
Seks hold bestående af arkitekter, entreprenører, ingeniører og street- rådgivere (street art, parkour, skate, bouldering etc.) mødte op i sidste uge op i GAME Streetmekka Esbjerg for at blive inspireret og få byggeprogrammet i hånden.

Byggeprogrammet er udviklet i samarbejde med lokale børn, unge og ildsjæle fra Viborg og Aalborg, Viborg og Aalborg Kommune, de involverede fonde samt gadeidrætsorganisationen GAME.

Frem mod september skal holdene sætte GAME Streetmekka på tegnebrættet og komme med deres bedste bud på et gadekulturhus i de to byer. De to vinderhold – et for Viborg og et for Aalborg – findes i slutningen af 2016.

Holdene der konkurrerer er:

Viborg
Tømrerfirmaet Jørgen Sørensen, Adept, Viborg Ingeniørerne, Masu Planning, SNE, Team Jiyo, Bureau Detours.

Buus Totalbyg , CEBRA, ISC Rådgivende Ingeniører, Glifberg+Lykke, Andreas Lorentzen, Christian Kornum, Rasmus Bendsen, Steen Koerner, Peter Dan Willén, Sille Nørgaard.

Tømrermester Thomas Andersen, EFFEKT, Rambøll, , Jonathan Linde, Luke Jouppi, Lars Pedersen, Bjørn Lisager, Nørlum.

Aalborg
Lund & Staun, BCVA, Rambøll, Keingart, Jonathan Linde, Stine Hvid, Nogravity.

Pallisgaard, JAJA, MOE, Street Arena, Abekatten, CLEAN.

Tom Jakobsen ,Vandkunsten, Viborg Ingeniørerne, Team JiYo, Ask Petersen, Bloctools, Birgitte Søvsøe, Cyklista.

Hvem står bag
GAME Streetmekka Viborg og GAME Streetmekka Aalborg skal gøre gadeidrætten og streetkulturen mere tilgængelig og skabe et socialt, lettilgængeligt og fleksibelt tilbud til alle, som vil dyrke aktiviteter inden for streetkultur og gadeidræt.

Bag GAME Streetmekka Viborg står Realdania, TrygFonden, Nordea-fonden, Lokale og Anlægsfonden, Viborg Kommune og GAME.

Bag GAME Streetmekka Aalborg står Realdania, TrygFonden, Nordea-fonden, Det Obelske Familiefond, Lokale og Anlægsfonden, Aalborg Kommune og GAME.

Det bliver GAME, der med 14 års erfaring med gadeidræt, skal drive husene. Siden 2010 har GAME drevet GAME Streetmekka København og siden januar 2016 GAME Streetmekka Esbjerg.

Yderligere oplysninger
Viborg Kommune: Per Møller Jensen, Formand for Kultur- og Fritidsudvalget, tlf. 5158 4807
Viborg Kommune: Henrik Hauritz, konsulent, tlf. 3057 1012
Aalborg Kommune: Mads Duedahl, rådmand for sundheds- og kulturforvaltningen, tlf. 2520 1900
Realdania: Programchef, Per Schulze, tlf.: 2729 4149
TrygFonden: Pressechef, Karen Bøgedal, tlf.: 3056 3432
Nordea-fonden: Kommunikationschef, Tine Wickers, tlf.: 2840 8480
Lokale og Anlægsfonden: Ola Mattsson, udviklingskonsulent, tlf. 3283 0343 / 2870 0933.
Det Obelske Familiefond: Kommunikationschef, Sune Gylling Æbelø, tlf.: 9620 1249
GAME: Kommunikationschef, Ida Brix, tlf.: 2628 6553

Finansiering

GAME Streetmekka Viborg

GAME Streetmekka Viborg er finansieret af Viborg Kommune, Realdania, TrygFonden, Lokale og Anlægsfonden og Nordea-fonden. GAME skal stå for drift af huset på baggrund af en driftsaftale med Viborg Kommune.

Finansiering:
Viborg Kommune: 7.700.000 kr.
Realdania og TrygFonden: 9.333.333 kr.
Lokale og Anlægsfonden: 6.000.000 kr.
Nordea-fonden: 3.000.000 kr.
I alt: 26.033.333 kr.

Beløbene er inkl. fondsafgift. Udover etablering finansierer Realdania og TrygFonden arkitektkonkurrence og projektsekretariat.

GAME Streetmekka Aalborg
GAME Streetmekka Aalborg er finansieret af Aalborg Kommune, Realdania, TrygFonden, Det Obelske Familiefond, Nordea-fonden og Lokale og Anlægsfonden. GAME skal stå for drift af huset på baggrund af en driftsaftale med Aalborg Kommune.

Finansering:
Aalborg Kommune: 5.000.000 kr.
Realdania og TrygFonden: 10.909.091 kr.
Den Obelske Familiefond: 3.500.00 mio. kr
Nordea-fonden: 3.000.000 kr.
Lokale- og Anlægsfonden: 2.000.000 kr.
I alt: 24.409.091 kr.

Beløbene er inkl. fondsafgift. Udover midler til etablering finansierer Realdania, TrygFonden og Det Obelske Familiefond arkitektkonkurrence og projektsekretariat.

Åbning
I starten af 2017 starter byggeriet og i starten af 2018 står GAME Streetmekka Viborg og GAME Streetmekka Aalborg færdig og klar til at blive indtaget af de lokale unge.

Drift
GAME skal drive husene. Organisationen har 14 års erfaring med at drive gadeidræt og gadekultur i udsatte boligområder i hele landet. Siden 2010 har GAME drevet GAME Streetmekka København og siden 2016 GAME Streetmekka Esbjerg.

Succes med at tiltrække børn og unge
I GAME Streetmekka København er det lykkes at tiltrække børn og unge, der generelt er karakteriseret ved en lav idrætsdeltagelse. Næsten halvdelen af GAME Streetmekka KBHs medlemmer har anden etnisk baggrund end dansk, de fleste er mellem 11 og 25 år og scorer lavere på livstilfredshed end landsgennemsnittet. En undersøgelse foretaget blandt 209 af GAME Streetmekkas KBHs 4.228 brugere giver indikationer på positive effekter ved gadeidræt. 77 procent af de adspurgte oplever, at de bliver en del af større fællesskab og 64 procent får kompetencer med fra gadeidrætten, som de kan bruge i andre dele af livet, samtidig med at de oftere dyrker sport end gennemsnittet.

GAME Streetmekka Esbjerg
GAME, Esbjerg kommune, Realdania, TrygFonden og Nordea-fonden slog 6. januar portene op til GAME Streetmekka Esbjerg i byens gamle DSB remise. Gadekulturhuset er på under et halvt år blevet en stor succes med over 2400 medlemmer, der dyrker gadeidræt og gadekultur i de fleksible rammer.