Hurricane Harvey – sådan håndterer USA stormen

Nyhed   •   Aug 29, 2017 15:59 CEST

Det amerikanske beredskab bruger interaktive kort til håndteringen af stormen Harvey.

Teknologi og IT er en stor del af det amerikanske beredskabs værktøjskasse, når katastrofen er ude. For at håndtere situationen bedst muligt, er det vigtigt at beredskaber, borgere, offentlige institutioner, som fx hospitaler og skoler skal have information om de varslinger og evakueringsplaner, der kommer i forbindelse med de naturkatastrofer og andre hændelser, der sker fra tid til anden.

Med det ekstremt powerfulde software ArGIS fra GIS softwarefirmaet Esri, er man i stand til at håndtere disse katastrofer langt bedre. Med udgangspunkt i utrolige mængder historiske data om nedbørsmængder, oversvømmelsesmålinger, vindmålinger, beredskabsmandskab, beredskabsmateriel, trafik og meget mere, kan man både forudse fremtidige hændelser, og også give et realtidsbillede af katastrofens omfang mens det står på. Det gør beredskabet i stand til at iværksætte det optimale beredskab og også informere borgerne.

Informationsdeling og samarbejde med ArcGIS

I en krisesituation er det vigtigt at alle enheder arbejder ud fra det samme informationsniveau, så man er i stand til at træffe de rigtige beslutninger. ArcGIS-platformen medvirker til, at man på tværs af organisationen har de samme informationer tilgængelige og derfor har det bedste beslutningsgrundlag før, under og efter katastrofen.

Kom ind i motorrummet på beredskabet og få live situationsbilleder af stormen Harvey

Her ser du nogle af de konkrete visuelle realtids overblikskort som bruges i beredskabets håndtering af stormen. Blandt andet billeder fra borgerne som rapporterer hændelser, trafikmeldinger, vejspærringer, evakueringer, oversvømmelsesmålinger og varsler.

Se hvem der bliver påvirket af stormen Harvey

På disse kort ser du den potentielle indvirkning af stormen på en række kort (maps)

• Public Information Map: Identificerer hvor Harvey befinder sig lige nu og forudser hvor den sandsynligvis bevæger sig hen.
  • Impact Summary Map: Viser de steder, der er mest udsatte for livstruende oversvømmelse fra stormflod. Ifølge Esris data er 248.000 mennesker, 99.000 boliger og 10.000 i farezonen.
  • Forecast Precipitation Map: Prognose for forventet nedbør inden for den næste 72-timer.

Mere information og kontakt

Vil du vide mere om de aktuelle kort og hvordan teknologien anvendes til formidling, er du velkommen til at kontakte Salgschef Jan Juul Jensen på telefon 61 62 18 45, eller via mail: janj@geoinfo.dk. Vi kan også tale om hvordan Geoinfo kan hjælpe beredskaber og virksomheder i andre brancher med at optimere deres data, skabe overblik og indsigt, og dermed danne basis for at træffe de rigtige forretningsmæssige beslutninger. Særlig

Jan Juul Jensen

Geoinfo A/S

Om GeoInfo A/S

Geoinfo A/S er den danske enedistributør af software fra Esri, som er verdens førende udvikler af GIS software. Vi leverer markedets bedste løsninger til geografisk analyse, visualisering og optimering. Vi tilbyder software, projekter, systemudvikling, konsulentydelser, service og support, GIS- og datastrategiudvikling, kurser og kompetenceudvikling.

Kommentarer (0)