Der ”røg” den undskyldning. Røgalarmens dag 2016.

Den 1. december skruer vi helt op for hyggen, med kalendergaver, julebag, og levende lys i juledekorationerne. Vi skruer desværre også op for antallet af ildebrande i private boliger - i gennemsnit er der 200 flere udrykninger i december.

Den 1. december er derfor røgalarmens dag i hele norden. En dag, som skal få os til at kigge op. Sidder der en røgalarm i loftet? Virker den? Eller ligger den stadig i skuffen?

Test dine røgalarmer d. 1. december - og tag gerne støvsugeren med og giv alarmen en tur med børsten.

I perioden 2010-2013 rykkede brandvæsenet ud til 632 brande i julemåneden, det er 200 flere end i en gennemsnitsmåned.

70-80 mennesker omkommer i ildebrande om året, i langt de fleste tilfælde er der ikke monteret en røgalarm i boligen.

Ligger røgalarmen stadig i skuffen? Mange hjem har heldigvis installeret en eller flere røgalarmer, men der er stadig mange boliger, som ikke har en røgalarm. En fjerdedel af de boliger, hvor der ikke er installeret en røgalarm, har faktisk alarmen liggende, den ligger bare i skuffen og venter på at komme på plads.

1 minut – længere tager det ikke at montere en røgalarm, og det kræver intet værktøj. Så der er altså ikke rigtig nogen undskyldning for ikke at få det klaret.

Så skal vi ikke få gjort noget ved det?

Hos Greenline.dk kan man bestille magnetbeslaget samt flere forskellige røgalarmer - hvis begge dele mangler. Greenline.dk har også lavet en video guide, der viser hvor let en røgalarm kan monteres, og hvor den bør placeres.

Den 1. december er røgalarmens dag, og en dag, som skal få os til at kigge op. Sidder der en røgalarm i loftet, og virker den? Er der slet ingen røgalarm så bestil en ny sammen med et magnetbeslag. Så er det klaret på under 1 minut.

Giv en julegave som, du aldrig håber der bliver brug for, men hvad nu, hvis der gør? Bestil en røgalarm sammen med et magnetbeslag, og lav et "gavekort" på 1 minut af din tid til at hjælpe med at montere alarmen. Så du er sikker på at alarmen kommer op.

Har du brug for hjælp til det rigtige valg af røgalarm til netop din bolig? Der er altid hjælp at hente hos Greenline.dk både på chat, telefon, mail og Facebook.

• Detailhandel

• hobby
  • gørdetgreenline
  • brand
  • sikkerhed
  • hygge
  • gør-det-selv
  • gør det selv
  • røgalarm

Webshoppen www.greenline.dk drives og ejes af Green-line A/S, som er Danmarks ældste og største online forhandler af el-artikler. Gennem mere end 30 år med konstant fornyelse af sortimentet, er udvalget på over 9.000 varer, som alle leveres fragtfrit og fra dag til dag fra virksomhedens adresse i Maribo.