Vand til vin

Vand til vin

De fleste serverer vand til vin. Både for at ’rense’ munden mellem mad og vin, for den optimale smagsoplevelse, og for at slukke tørsten. Men det er nok de færreste, som er klar over, hvor vigtig vandkvaliteten er for vinoplevelsen. Det giver vinkyper[1] Malene Smidt Hertz her et indblik i, med sine top tre tips til at matche dit vand med din vin.

Hvorfor vand til vin
Vandindtaget har indflydelse på kroppens balance. Hvor meget vand, der skal indtages, er der til gengæld en del uenighed om. Blandt andet fordi mange råd ikke tager højde for, at fødevarer og andre drikkevarer også tæller med i væskebalancen:

”Helt overordnet anbefaler jeg, at man drikker et til to glas vand ca. 20 minutter før man sætter sig til bords. Derved sænkes den værste sult, så man spiser og drikker mindre. Man kan også drikke vandet før og ikke under måltidet, for at opnå fuld effekt af vinens sunde egenskaber under fordøjelsesprocessen”, fortæller Malene Smidt Hertz.

Top tre tips til at matche vand til vin

1. Vand med bobler til vinen

Perlende vand har den fordel at det renser og frisker munden op. Derfor vil mange foretrække brusvand som vinledsager. Du skal dog være opmærksom på, at bruset af CO2-bobler transporterer alkoholen hurtigere i blodbanerne og frem til mavesækken. På tom mave vil alkoholens rus derved opleves som forstærket i lighed med indtagelse af mousserende vin og øl.

2. Vandets saltindhold

Ikke alt vand smager ens, og der kan være regionale forskelle i salte- og mineralindhold. Drikker man flaskevand til vinen, kan der være stor forskel på smagen af salte og mineraler. Det kan have en forstyrrende påvirkning på vinens smag. En blød vand med få eller ingen bobler vil give den mindste påvirkning af vinens smag og være det bedste all-round råd når vand skal ledsage vin.

3. Vandets surhedsgrad

Vandets surhedsgrad påvirker også smagsoplevelsen. Vand med højere surhedsgrad vil have et let syrebid i munden mens let basisk vand med en højere pH, opleves blødere og mere sødmefuld. Det er ofte en temperamentssag, hvilken type brus man ønsker til sin mad. Vine med høj fylde og alkoholstyrke matcher bedre vand med kraftig brus og højt mineralindhold, mens syrefattige vine har det bedst med blød vand.

Filtreret, afkølet vand – direkte fra hanen – til enhver smag
GROHE har udviklet en ny vandhane, som optimerer og giver vores gode, danske postevand en ekstra dimension. Med Blue Home-vandhanen får du afkølet, filtreret vand, som du kan tilføje perlende bobler eller brus ved et enkelt tryk på armaturet. Det er både en ren og miljøvenlig luksus direkte fra den danske undergrund, som samtidig gør det let, at tilpasse dit vand til din vin:

Filteret fjerner blandt andet kalk og eventuelle urenheder, hvilket betyder, at vandet optimeres i smagen og bliver blødere, men samtidig bevares alle de vigtige mineraler. Dvs. at med Blue Home kan du både matche de syrefattige vine med blødt vand, og de kraftigere vine med vigtige mineraler og perlende bobler og brus. Den kølende funktion kan indstilles til din præference, og modvirker desuden, at man lader vandet løbe for at få det koldt. Denne uvane koster op til 16 liter vand i minuttet. Ved køb af en Blue Home-vandhane får du en drikkedunk i høj kvalitet, når du registrerer dit produkt.

Se mere om, hvad GROHE Blue-filteret fjerner og hvordan det optimerer dit postevand på https://shop.grohe.dk/grohe-blue-/grohe-blue-filtre/.

Energiforbrug Blue Home
Pris pr. liter vand: 1 kulsyrepatron koster 80 kr. Den giver ca. 65 liter med fuld brus – mere, hvis det er med mildt brus. Dvs. 1,25 kr. pr. liter. Sammenlagt med prisen på vand, som er ca. 0,04 kr. giver det en ca. pris på 1,30 kr. pr. liter.

Strømforbrug: Blue koster omkring 1 kr. om dagen i strøm.

For nærmeste forhandler, kontakt venligst:

GROHE Kundeservice på telefon: +45 44 65 68 00

Vejledende pris GROHE Blue Home: 12.000,- kr. inkl. moms

Om Malene Smidt Hertz
Malene Smidt Hertz (f. 1966) er en af Danmarks få vinkypere, uddannet 1985-1988 på Vingaarden i Odense med flere studieophold i udlandet undervejs: Mosel, Bordeaux, Bourgogne, Oporto samt Xerez de la Frontera. Hun er den første og eneste kvinde, der er optaget i “Vinkyperforeningen af 1. maj 1884“. Udover Vinkyper, er Malene uddannet Hotelleder, har en Executive Master of Business Administration, Strategisk Bestyrelsesuddannelse, Formandsuddannelse samt Level 3 Award i Wines and Spirits hos WSET. I 2016 gennemførte hun desuden Diploma in Wines & Spirits hos Weinakademie Österreich.

Malenes erfaring er opbygget via praktisk deltagelse i kælderarbejde, rejser, indkøb og salg af vin samt som mangeårigt medlem af forskellige smagejuryer, dommer og formidler af vin. Læs mere om Malene Smidt Hertz og hendes virke på http://rundtomvin.dk/om-malene-smidt-hertz-2/ og på grohe.dk.

[1]En vinkyper er at betragte som en kældermester. Vinkyperen er ansvarlig for tapning af vin og til tider sammenstikning af vin. Vinkyperen prøvesmager vinen og laver laboratoriekontrol. Vinkyperen er ansvarlig for indkøb af vine og er som oftest ansat i vinimport-virksomheder med egen aftapning.

GROHE er verdens førende udbyder af sanitære løsninger, og et globalt brand, dedikeret til at bringe innovative produkter til markedet.

I mange årtier har vi hos GROHE været dedikeret til vores brandværdier; teknologi, kvalitet, design og bæredygtighed. Disse illustrerer alle vores forpligtelse til at skabe fantastiske oplevelser og til at levere "Pure Freude an Wasser". Med produktions-, innovations- og designfaciliteter placeret i Tyskland, kan vi være stolte af "Made in Germany"-mærkatet. Alle vores fabrikker gør brug af en høj præcisionsteknik i produktionen for at sikre, at den konsekvent høje GROHE standard overholdes. Det er derfor at vi hos GROHE kan forsikre dig om, at vores produkter lever op til de mest kompromisløse krav i form af håndværk og funktionalitet.

Over de seneste ti år er den succes vi har opnået blevet bevist med mere end 240 design- og innovationspriser, samt CSR-prisen for den mest bæredygtige virksomhed med 1000+ medarbejdere i 2017 givet af Tysklands regering. Utallige eksklusive projekter i hele verden har GROHE produkter installeret, hvilket bevidner om at GROHE også er arkitekternes og designernes foretrukne valg.

I 2014 blev GROHE en del af LIXIL Group Corporation, som er et børsnoteret selskab på børsen i Tokyo. LIXIL er global markedsleder indenfor sanitetsprodukter, og er ligeledes Japans ledende leverandør af byggematerialer.

Sluseholmen 8c 2.th • 2450 København SV • Telefon: +45 (0) 44656800 • www.grohe.dk

Kirstine Stagis

Pressekontakt Primetime PR Medie- og presserelateret (+45)2067 2093

GROHE er et førende brand inden for armaturer til køkkener og komplette løsninger til badeværelser. GROHE har over 7.200 ansatte bl.a. på salgskontoret i Danmark, der også huser det nordiske hovedsæde