Handlende bliver til butikstyve med selvbetjeningskasser i supermarkeder

Pressemeddelelse   •   Nov 04, 2016 06:30 CET

Op til en tredjedel af kunderne stjæler regelmæssigt, når de benytter sig af selvscanningskasserne, viser undersøgelser

I dag ønsker mange supermarkeder at have en åben butik, hvor handlende kan føle sig velkomne, og hvor de ikke skal stå i lange køer ved kasserne. Dette løses nogle steder med selvbetjeningskasser, hvor de handlende selv scanner deres varer, og derved undgår lange køer ved kasserne.
Disse kasser har dog vist sig at være årsag til stort svind, takket være de såkaldte Swipers.

Swipers - Supermarkeder og den nye form for butikstyve

Swipers - er et navn for personer, der regelmæssigt stjæler dagligvarer via selvscanningskasserne i et supermarked. – tilsyneladende velmenende handlende der laver rutinemæssigt butikstyveri.

Dr. Emmeline Taylor fra Australian National University, der er Kriminolog, har opfundet ordet Swipers efter en gennemgang af de seneste undersøgelser fra hele verden. Undersøgelserne antyder at op til en tredjedel af kunderne stjæler regelmæssigt, når de benytter sig af selvbetjeningskasserne.

Salg af gulerødder afslører omfanget af tyveri på selvbetjeningskasserne.

tyveri ved selvbetjeningskasser

Salg af gulerødder afdækker hvor mange kunder, der betaler for lidt for deres dagligvarer, viser Dr. Taylors research. For 4 år siden opdagede et af Australiens største supermarkeder, at de solgte flere gulerødder end de havde på lager.

”Yderligere analyse af dette viste, at på blot en uge, passerede der via selvscanningskasserne over 1.000 transaktioner som indeholdt mere end tre færdigpakkede 1 kg. poser med gulerødder ”, siger Dr. Taylor.

”I stedet for at scanne de dyre frugter og grønsager, som for eksempel vindruer og kirsebær, valgte kunderne at scanne dem som fx gulerødder. Supermarkederne har opdaget, at dyrere varer ofte går igennem kasserne som gulerødder og løg.”
Dr. Taylor siger at et af de største problemer med selvscanning er, at ellers ærlige kunder bruger kasserne til at betale mindre for varerne.

Dette tyveri startede ved at kunderne ved et uheld glemte at scanne en vare eller scannede den forkert. ”Men da de opdagede hvor nemt det var, fortsatte de med at stjæle”, siger Dr. Taylor.

Selvscanningskasser i Danmark

Gunnebo Risk Management arbejder dagligt med svind i detailhandlen og arbejder med nogle af de store kæder i Danmark. John Ravn, Sikkerhedsekspert og Rådgiver i Gunnebo, kan kun nikke genkendende til disse undersøgelser. "Selvbetjeningskasserne kan være meget fristende for nogle mennesker. Af mange opfattes det faktisk ikke som tyveri, men mere som simpelt snyderi", siger John Ravn.
Det er blevet antydet, at de mennesker, der laver denne form for rabat-tyveri, normalt ikke ville stjæle eller overveje andre former for butikstyveri, og ikke nødvendigvis ser deres handlinger som tyveri. Faktisk er tricket med gulerødderne ofte omtalt som snyd og ikke tyveri, og en måde til at gøre en hverdagssituation mere spændende.

"Der findes dog værktøjer, der kan afhjælpe dette problem. I Gunnebo arbejder vi med intelligente videoanalyser, der bl.a. kan detektere varer der ikke scannes i selvbetjeningskasserne", uddyber John Ravn.

I Australien er selvscanning meget udbredt, og i nogle butikker er op mod halvdelen af kasserne til selvbetjening. I Danmark er selvbetjening ikke udbredt i samme omfang.

Gunnebo er globalt ledende inden for sikkerhedsprodukter, service og løsninger. Vores sortiment dækker kontanthåndtering, pengeskabe- og bokse, passagesikkerhed og elektronisk sikkerhed. Vi betjener banker, detailhandlen, CIT, offentlig transport, offentlige bygninger & firmadomiciler og industrielle høj-risikos områder.