Badekultur – fra hygiejne til afslapning

Badekultur – fra hygiejne til afslapning

Tre ud af fire danskere bader gerne i badekar, hovedsageligt fordi det er afslappende. Vi har altid badet – gennem alle tider og over hele verden. Men årsagen til, at vi bader, har ændret sig. I dag er det snarere afslapningen end hygiejnen, der er i højsædet. Det viser en undersøgelse, som badeværelsesfirmaet Villeroy & Boch Gustavsberg har fået lavet.

- Tid er en luksus – noget, som de fleste af os gerne vil have mere af. Derfor længes vi efter at kunne lægge telefonen fra os, lukke døren bag os og synke ned i et varmt bad. Det handler om at investere i sig selv, siger Rebecca Duvemyr, PR & Communication Manager hos Villeroy & Boch Gustavsberg.

Et generationsspørgsmål

Danske småbørnsforældre ser det som en chance for at få en stund for sig selv, mens ældre over 55 år ikke føler et lige så stort behov for at lægge sig i badekarret for at få lidt alenetid – de sætter i højere grad pris på badets rehabiliterende egenskaber.

- I starten af forrige århundrede begyndte man i Norden at bygge badeværelser, og Gustavsberg indledte sin produktion af badekar for at gøre det nemmere at få adgang til god hygiejne. Vi har gjort store fremskridt siden da, men tilværelsen er også blevet mere stressende. Derfor er det helt naturligt, at vores badevaner i højere grad er kommet til at handle om afslapning.

Over tid og rum

Badning er noget, som forener os over tid og rum. Aldrig har man badet så meget som i romerriget, hvor den ene badeanstalt var mere overdådig end den anden. I Finland har saunaen en central funktion og er både et sted, hvor man omgås, og et rum, hvor man slapper af.

- For en japaner er det at bade lige så naturligt, som det er at spise eller sove. Måske fordi det har en beroligende virkning og gør det muligt at slappe af efter en hektisk dag. Nu ser vi den samme trend i Norden.

Hvorfor bader du i badekar?

Udvalg: Respondenter i Danmark, som har angivet, at de bader i badekar. Der kunne højst vælges to svarmuligheder.

TotaltKvinderMænd
Det er afslappende for mig76 %76 %76 %
Det er rehabiliterende/velgørende for min krop26 %28 %24 %
Jeg får en stund for mig selv22 %22 %21 %
For at varme mig20 %21 %18 %
Det giver mig mulighed for at omgås med min familie/partner12 %13 %11 %
For at få det bedre, når jeg er syg6 %4 %9 %
Af hygiejniske årsager3 %1 %5 %
Jeg bader ikke i badekar1 %2 %1 %
Ved ikke0 %1 %0 %

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af analysevirksomheden YouGov i perioden 10.-12. maj 2016 på vegne af badeværelsesproducenten Villeroy & Boch Gustavsberg. 4025 respondenter svarede på undersøgelsen i Sverige, Danmark, Norge og Finland, cirka 1.000 pr. land. Udvalget er kvinder og mænd i alderen 18-65 år, som bor i villa, rækkehus, ejerlejlighed eller lejelejlighed og har mindst ét badeværelse. Udvalget er repræsentativt for parametrene køn, alder og region.

Villeroy & Boch Danmark A/S er et lokalt salgskontor for Villeroy & Boch AG gruppen med hovedkontor i Mettlach, Tyskland. Vi sælger og markedsfører de to brands Villeroy & Boch / Gustavsberg på det danske marked. Med varemærket Gustavsberg tilbyder vi produkter til det komplette badeværelse i et funktionelt Nordisk design med stolte traditioner tilbage fra 1825. Med varemærket Villeroy & Boch, der startede helt tilbage i 1748 tilbyder vi eksklusivt design indenfor Bad & Wellness. Alle vores produkter produceres i Europa.

Kontakt os på kundeservice@gustavsberg.com

Pressekontakt Marketing Communications Manager Northern Europe Bath & Wellness