Kom med i populært måltidsfællesskab

Kom med i populært måltidsfællesskab

Familien er for mange synonym med nærvær og sammenhold, men det kan være svært at indgå i andre fællesskaber, hvis man f.eks. er flyttet til en ny by, eller hvis livet af en eller anden årsag krøller. Hele Danmarks Familieklub har til formål at skabe nye fællesskaber på tværs af familier rundt om i hele landet. Fra september/oktober er tilmeldingen åben for både familier og frivillige, når en ny række måltidsfællesskaber starter op.

Hele Danmarks Familieklub er et samlingssted for alle slags familier. Her mødes alt fra enlige fædre til sammenbragte familier og tilflytterne i måltidsfællesskaber faciliteret af frivillige. Uanset hvad man kommer med, og hvor man kommer fra, vil hver enkelt familie gøre en forskel i og for fællesskabet. Idéen er simpel: ingen børnefamilier skal stå alene, hvis de gerne vil være en del af et fællesskab – alle har noget at give, og alle kan få gavn af nye relationer og fællesskaber med nærvær i højsædet.

Initiativet er et empowerment-projekt, der bygger på både viden og visioner om det bæredygtige familieliv: At familier styrkes gennem udviklingen af tillidsfulde relationer på tværs af sociale lag til andre kvalificerede og gensidigt givende fællesskaber. At disse fællesskaber bidrager til nye indsigter og vil understøtte og øge familiers forudsætninger, herunder børn og unges forudsætninger i livet generelt.

Nye fællesskaber er en stigende tendens
”En ud af fem danskere føler, at de står uden for et fællesskab, selvom de gerne vil være en del af et”, lyder en af konklusionerne i Fælleskabsmålingen 2017 (TrygFonden og SFI). En tendens man sagtens kan genkende hos Hele Danmarks Familieklub:

”Siden vi startede, har vi oplevet en støt stigende efterspørgsel på vores familieklubber rundt om i landet. Det, vi kan tilbyde, er jo et trygt rum med nærvær og med plads til alle slags familier fra forskellige sociale lag. Og det er simpelthen så livsbekræftende at opleve, hvor meget de forskellige familier får ud af samværet med hinanden, og hvor mange frivillige, der allerede har meldt sig til at støtte op om projektet. Det er så berigende for både familier og frivillige at komme ud over deres vanlige sociale cirkler og møde og spejle sig i nye mennesker . Vi kan se, at der både kommer familier, der mangler overskud, og familier, der har en masse overskud at dele ud af,” udtaler national kaptajn Anne Mette Hede Jensen, der håber på, at endnu flere familier og frivillige har lyst til at være med i en familieklub.

Vær med i en familieklub som familie eller som frivillig
Alle slags familier og familiekonstellationer kan deltage i en familieklub. Hver familieklub består af ni familier og et team af frivillige, der mødes ca. to gange om måneden i et halvt år. De frivillige står for planlægning og koordinering, indkøb af mad og aktiviteter til børnene. Det er gratis at være med i en familieklub – det gælder også måltiderne, der bliver serveret.

Fra september/oktober kan du og din familie være med i en familieklub i netop jeres del af landet. Tilmeld jer hos Hele Danmarks Familieklub her.

Ønsker du at blive frivillig i Hele Danmarks Familieklub og være en del af et stærkt team, som sammen har ansvaret for den lokale familieklub? Tilmeld dig som frivillig her.

Om Hele Danmark Familieklub
Hele Danmarks Familieklub er et civilt samfundsprojekt af KFUM’s Sociale Arbejde i samarbejde med FDF og KFUM Spejderne med støtte fra A.P. Møllerske Støttefond.

Indtil nu har mere end 500 familier fordelt over hele landet været en del af en familieklub, mens omtrent 300 familier allerede har tilmeldt sig en klub fra september.

Have Kommunikation

Amalie Hermansen, mobil: 21793382, mail: amalieh@have.dk