Mere end 30.000 besøgte Kulturmødet på Mors

Pressemeddelelse   •   Aug 24, 2019 13:57 CEST

Kulturmødet på Mors tiltrækker stadig flere og flere besøgende. I løbet af 48 timer er de mere end 30.000 besøgende blevet præsenteret for over 550 arrangementer, som på hver sin måde behandler dansk kulturliv - både gennem kunstneriske oplevelser og inspirerende samtaler.

Download billeder fra årets Kulturmøde på Mors nederst.

Årets Kulturmøde er netop blevet rundet af, og Kulturmødets direktør Trine Bang er glad – hun fortæller:

Kulturmødet viser, at kunst og kultur er en hjørnesten i vores samfund. I år har flere end 30.000 kunst- og kulturdedikerede publikummer taget del i mere end 550 arrangementer. Det er her, vi tager pulsen på, hvad der er aktuelt og relevant at diskutere lige nu.

I år er vi lykkedes med at sætte næste generation øverst på dagsordenen. Mere end 200 unge har overnattet på Kulturfjorden. Et endnu større fokus på iværksættere og de kreative talenter står øverst på min blok de kommende år. Men Kulturmødet er også her, vi samler på tværs af generationer, og det er en kæmpe styrke.

Vi har engagerede lokale kræfter, der er med hele vejen, nationalt står vi som en klar platform for kunst og kulturlivet samtidig med, at vi bringer internationale stemmer indenfor. De tre ben er væsentlige at fastholde i årene, der kommer. Jeg glæder mig.”

Borgmester for Morsø Kommune og formand for Kulturmødets bestyrelse Hans Ejner Bertelsen supplerer:

Kulturmødet er født som en national begivenhed - som vi er stolte af, foregår på Mors. Det betyder noget for os – og det betyder noget for Nordjylland. Vi snakker ikke længere om, om vi skal gøre det igen, men mere om, hvordan kan vi være endnu bedre værter til næste år.

Kulturmødet formår at flytte grænser, skabe nye samarbejder og udfordre vores kulturholdninger. Det er både sundt for os som bor her, men nok også for alle dem vi møder. Vi har jo stadig lidt plads til flere, som vil nyde det gode liv på Mors året rundt.”

Ulla Astman, regionrådsformand i Region Nordjylland og næstformand for Kulturmødets bestyrelse runder af:

Når jeg ser mig omkring på Kulturmødet, bliver jeg igen i år imponeret over den store mangfoldighed - både hvad angår deltagernes sammensætning og de mange tilbud i programmet. Her er noget for alle. Man kan både få smagsprøver på nye oplevelser og fordybe sig i de mange vigtige emner inden for kulturdebatten netop nu, hvor der især er fokus på fælles sager som sundhed, klima og at skabe en bæredygtig udvikling.”

Fakta om Kulturmødet

• Kulturmødet arrangeres af S/I Kulturmødet i samarbejde med Morsø Kommune og Region Nordjylland og støttes af Kulturministeriet og en række fonde og sponsorer.
  • Kulturmødet er gratis for alle.
  • Kulturmødet afholdes i 2019 for syvende gang.
  • I 2018 deltog mere end 24.000 i Kulturmødet.
  • I 2019 deltog 30.000 i Kulturmødet.

Læs mere om kulturmødet på www.kulturmodet.dk

Kulturmødet

For yderligere information, kontakt venligst:

Pressekontakt:

Kristina Sindberg // kristina@have.dk // 2486 0184