Gør din have til en leg

Det skal være sjovt at gå i haven. Her får du Haveselskabets tips til, hvordan du slipper udenom det kedelige arbejde, så der bliver tid til de sjove haveprojekter. Netop nu er et godt tidspunkt til forandringer, da september er årets bedste plantemåned.

Af Gusta Clasen, Haveselskabet

Ukrudt, græsslåning og hækkeklipning. For mange haveejere er havearbejde forbundet med pligter mere end fornøjelse, men sådan behøver det bestemt ikke at være, mener Louise Møller fra Haveselskabets Rådgivning. Her får du hendes råd om, hvordan du gør din have til en leg.

Hvad er din havedrøm?

Ifølge Louise Møller skal du starte med at finde ud af, hvad din personlige havedrøm går ud på.

”For alle os, der elsker vores have, handler haveglæden nemlig i høj grad om at udleve vores havedrømme. Uanset om drømmen er en smuk rosenhave, et hav af blomstrende stauder, at dyrke sine egne lækre grøntsager eller noget helt andet,” siger hun.

Men det er samtidig vigtigt at have et realistisk ambitionsniveau. For det hele bliver nemlig meget sjovere, når man får succes med sine haveprojekter.

”Hvis drømmen er en frodig køkkenhave, men du ikke har ret meget tid, skal du ikke starte ud med at anlægge en køkkenhave på 300 kvadratmeter. Det er dømt til at blive en fiasko, da arbejdet med at luge og vande hurtigt vil dræne dig for haveglæde. Det er bedre at starte småt. Du kan altid udvide senere, når din succes giver dig lyst til mere,” siger Louise Møller fra Haveselskabet.

Begynd med at anlægge en lille køkkenhave på nogle få kvadratmeter eventuelt i et par højbede, som kan gøre køkkenhaven mere overskuelig at passe. Eller plant nogle bærbuske som fx solbær og stikkelsbær, som giver lækre hjemmedyrkede bær til desserter og marmelade.

Mal med blomster

Vil du gøre din have til en leg, er et blomstrende staudebed sjovt - og meget nemmere end sit rygte.

”Man kan hurtigt blive bidt af at eksperimentere med de forskellige stauders former og farver, som skifter henover sæsonen fra tidligt forår til sent efterår. For mange haveentusiaster bliver det til en livslang passion.”

Et staudebed behøver ikke at være svært at passe, hvis du blot følger disse tre råd fra Haveselskabets ekspert, når du anlægger bedet:

1) Plant i jord, der er helt fri for flerårig ukrudt som skvalderkål, kvikgræs og snerler.

2) Plant tæt, så du begrænser ukrudtsfrøenes mulighed for at spire i det nyanlagte bed.

3) Vælg stauder, der passer til det sted, de skal vokse, fx om der er sol eller skygge.

September er en rigtig fin måned at plante stauder i haven, og det er også her i efteråret, at du skal lægge de blomsterløg, som skal give din have kulør i foråret.

Slip for kedeligt havearbejde

Men hvordan er det så lige, at man får tid til alle de sjove haveprojekter, når udsigten til ukrudtslugning og hækkeklipningen skygger for haveglæden?

Ifølge Louise Møller fra Haveselskabet er det faktisk muligt at indrette haven, så du kan bruge tiden i haven på sjove projekter i stedet for kedeligt havearbejde. Her får du hendes syv bedste tips.

Haveselskabets 7 tips til en nemmere og sjovere have:

1) Plant små træer og prydbuske, som giver havens karakter, men ikke kræver megen pasning, når de først er etableret.

2) Plant bunddækkende planter under træer og buske, som holder ukrudtet i skak. Det kan fx være singrøn, vedbend eller guldjordbær.

3) Vælg altid planter, der passer til voksestedet (fx sol/skygge), så er de meget nemmere at passe.

4) Begræns arealer med faste belægninger mest muligt, da de giver meget lugearbejde.

5) Vælg en fritvoksende hæk eller et hegn beklædt med klatreplanter i stedet for en klippet hæk.

6) Anlæg de mere arbejdskrævende bede med roser og stauder tæt på huset fx ved terrassen, hvor du har mest fornøjelse af dem.

7) Kæmper du med et bed, der er groet til med flerårigt ukrudt, kan løsningen være at omlægge det til græsplæne. Plænen kræver godt nok en ugentlig slåning, men er ellers relativt nem at passe, hvis du kan lære at leve med mos, bellis, ærenpris og mælkebøtter.

På Haveselskabets hjemmeside har vi samlet en række sjove projekter, som du kan hygge dig med i haven her i efteråret. Læs mere her: Ideer til efteråret i haven

Den 10. september er der ”Havens dag” i mange plantecentre rundt i hele landet, og der vil være god inspiration at hente til leg i haven, da årets tema netop er ”Gør din have til en leg”. Læs mere på Havensdag.dk. Havens dag arrangeres af foreningerne Danske Plantecentre og Danske Planteskoler.

• haveselskabets rådgivning
  • planter