​Grøn er det nye sort – plant til næste års juledekorationer

Havemennesker har vidst det længe – men nu siger alle dem, der har fingeren på pulsen det også. Grøn er julens farve 2017. Få inspiration til årets juledekorationer og plant endnu mere grønt til næste års dekorationer. For den grønne trend fortsætter i 2018.

I år skal julen være mørkegrøn

Julen er traditionernes tid, både når det kommer til maden, sangene og ikke mindst pynten og dekorationerne, men der må jo gerne tilføjes et tvist af nye kreative ideer og farver.

Ifølge Louise Møller fra Haveselskabet er den nye, store julefarver i år mørkegrøn.

”Vi ser det bl.a. i boligindretningen, hvor støvede mørkegrønne farver er populære i år, og magasinet ”Femina” har netop kåret den dybe, mørke flaskegrønne som årets julefarve. Også den dygtige blomstermand Bjarne Als fra Bering House of Flowers har den smukke grønne farve med i sine juledekorationer,” fortæller Louise Møller, gartner og landskabsarkitekt fra Haveselskabet.

”I Haveselskabet er vi meget begejstrede for den nye julefarve, da mørkegrøn er den skønneste havefarve, så det er nemt at finde fine materialer til årets dekorationer i haven,” fortæller Louise Møller.

Brune kogler og visne blomsterstande

Af samme grund er hun også meget begejstret for en anden af årets store juletendenser, som er at bruge kogler, bast og tørrede blomsterstande i naturens brune farver.

”Det kan fx være blomsterstande fra hortensia eller andre tørrede blomsterstande, som fortæller historien om naturens smukke forfald. De kan faktisk bruges som pynt hele året og ikke kun til jul. Andre plante med dekorative blomsterstande er røllike, valmuer og sankthansurt,” siger Louise Møller.

Ifølge Louise Møller passer både mørkegrønt og de naturlige brune farver smukt sammen med guld, som også er meget fremme i år, men de kan også fint kombineres med andre traditionelle julefarver som rød, hvid og sølv.

Hent materialer i skov og have

Selv om der ikke er noget bedre end at tage i skoven og samle til årets dekorationer, så kan det nu også være skønt at have materialerne lige ved hånden i sin egen have, mener Louise Møller.

”Så når man vælger planter til haven, kan man tænke ind, at nogle af dem skal kunne bruges til dekorationer. Gran og andre stedsegrønne planter kan man til jul købe i bundter på planteskolen, men jeg synes også, at man skal overveje at plante de stedsegrønne i sin egen have. Ikke kun for at have noget at klippe af til jul, men også for at hele haven ikke ser brun og kedelig ud i den kolde tid,” anbefaler hun.

Grønt er godt – også i 2018

Og det er fint at komme i gang med at plante masser af grønt i haven allerede nu, for den grønne farve ser ikke ud til at blive en af modens døgnflue, hvis man skal tro forecastet fra Pej Gruppen, som er eksperter, når det gælder om at forudsige nye tendenser både til haven og stuens planter.

Louise Møller er heller ikke i tvivl.

”Jeg er sikker på, at den grønne farve også vil gøre sig gældende for næste års tendenser. Den grønne bliver måske lidt lysere end det, som den er i år i boligindretningen, men der er god grund til at tænke plantevalget til haven den vej, så man har elementerne til juledekorationerne hjemme i haven, siger Louise Møller fra Haveselskabet.

Et medlemskab af Haveselskabet er en god julegaveide til dem, der allerede nu går og glæder sig til havesæsonen. Haveglæde i form af magasinet HAVEN 5 eller 10 gange om året direkte leveret til postkassen.

Haveselskabet har lige spurgt sine cirka 30.000 medlemmer, hvordan haven påvirker humøret og 95 % svarede, at de blev i bedre humør af at gå i haven – så på med det varme tøj – og ud i haven. Du kan plante buske og træer i haven hele vinteren, så længe jorden ikke en hård af frost eller meget våd.

• tendenser