Haveselskabets ”Cph Garden” flytter til Ballerup.

Haveselskabets Cph Garden – en haveudstilling efter internationalt forbillede med showhaver, workshops, inspirationshaver flytter til Ballerup til juni 2019.

”Ballerup Kommune ligger på grænsen mellem by og land. Vi er omkranset af smuk natur og grønne oaser, og området ved Harrestrup Ådal, hvor CPH Garden skal afholdes, vil blive en flot kulisse for en havefestival som CPH Garden”, siger borgmester i Ballerup Kommune Jesper Würtzen.

”Vi er utrolig glade for den modtagelse, vi har fået her i Ballerup Kommune og vi ser frem til et godt samarbejde” udtaler Charlotte Garby, der er direktør i Haveselskabet, og fortsætter ”Vi glæder os til at byde ca. 20.000 gæster velkommen til 4 dages havefest, hvor vi samler både danske og udenlandske havemennesker”.

Haveselskabet er verdens næstældste haveselskab, kun overgået af det engelske, der i mange år har arrangeret store haveudstillinger. I 2017 afholdt Haveselskabet for første gang Cph Garden, der blev afviklet med stor succes og tilfredshed blandt både udstillere og de ca. 19.000 gæster – og det er det koncept, der nu flytter til Ballerup.

Unikke showhaver

Det helt specielle Cph Garden og de store engelske haveudstillinger, er begrebet showhaver. Til Cph Garden 2019 kommer der 8 showhaver på 50-80 m2, der bygges op til lejligheden. Der er en havedesigner bag hver have, der har tegnet haven til lejligheden og som sammen med et anlægsgartnerteam, laver en have – et showpiece, der ikke er set før og som ligner en rigtig anlagt have. Showhaven, der vandt i 2017 var anlagt af Nete Højlund, en dansk havedesigner bosiddende i England. Hun vandt i partnerskab med Juliana med haven ”Dream a little dream”. Nete Højlund er ikke bange for udfordringer, så hun er med igen i 2019 sammen med 7 andre showhaver.

Cph Garden afvikles fra den 20. til den 23. juni 2019, og billetterne til udstillingen koster 200 kr., og sælges fra 1. nov.

Kontaktinfomation:

Direktør

Charlotte Garby/Haveselskabet – cg@haveselskabet.dk

Presse-& kommunikationschef

Bente Enert/Haveselskabet – be@haveselskabet.dk

Kommunikationskonsulent

Lasse Munkholm/Ballerup Kommune – lamu@balk.dk

Foto: Guldhaven fra Cph Garden 2017 af Nete Højlund ”Dream a little dream”

Fakta om Haveselskabet

Haveselskabet er en non-profit forening med 30.000 entusiastiske og haveglade medlemmer, der inspirerer hinanden til at få endnu større glæde af haven. Haveselskabet opfordrer til diversitet og mangfoldighed i haven og informerer om de gode og sunde ting, der følger med livet i haven.

Haveselskabet udgiver medlemsmagasinet "Haven", der udkommer 10 gange om året, driver haveselskabet.dk og Haveselskabets Rådgivning, hvor medlemmer kan få gratis og uvildig ekspertrådgivning og har ”Haveselskabets have” på Frederiksberg.

Haveselskabets lokale afdelinger med 750 frivillige år arrangerer hvert år over 1.000 havearrangementer og Åbne Haver i hele landet. Hver år tager Haveselskabet initiativ til almennyttige projekter rundt i landet og har bl.a. iværksat ”multi-kulti” have i Vejen for at fremme integration, givet tilskud til en sansehave for veteraner, sendt unge på en ”grøn uddannelse” ud i verden og mange flere.

Bente Yde Enert

Pressekontakt Presse- og kommunikationschef Pressekontakt, Haveselskabet & Cph Garden 2019 40 40 24 20

Louise Møller

Pressekontakt Havefaglig rådgiver Haveselskabets Rådgivning, Presse, Cph Garden 2019 45 27 11 19