Hortensia – enkel, elegant og evigt eftertragtet

Sarte pasteller, syrlig lime, cremet hvid eller pink og purpur. Hortensiaen findes i et væld af nuancer, og blomsterskærmene spænder fra kuglerunde over kegleformede til konfettilignende blomstertoppe. Og den går lige i hjertet på de fleste haveejere. Vores præferencer for farver er nemlig vidt forskellige, og fordi hortensiaen netop findes i et væld af farver, former og størrelser, passer den ind i de fleste haver, forklarer havearkitekt Jeanette Thysen.

– Hortensia er både smukke i haven og flotte, når de tørres og bruges indenfor. Som mange (andre) haveejere elsker jeg planter, der giver os langstrakte oplevelser med blomster og farver, som samtidig er enkle at passe. Hortensia kan ’styles’ vidt forskelligt, uanset hvilken stil og stemning du er til, siger hun.

Interessen for hortensia mærker man også i Haveselskabet.

– Mange haveejere bruger netop de kolde måneder på at drømme og lægge planer for den nye havesæson, og hortensiaen indgår i rigtig mange haveplaner. Den er meget populær i de danske haver – den er nem at få succes med, og den passer ind i de fleste haver, fortæller Louise Møller, havefaglig rådgiver i Haveselskabet.

På vej til en renæssance
De blomstrende buske vinder frem i de danske haver, og her er hortensiaen et hit. Den seneste tid er der kommet et væld af nye sorter til. I 2019 var hver syvende plantenyhed på den internationale planteudstilling Plantarium en hortensia, og i 2018 blev den nye hortensia ‘Runaway Bride’ kåret som årets plante på det toneangivende Chelsea Flower Show i London.

Ifølge Jeanette Thysen har hortensia altid været populær, men er nu på vej til at få en renæssance.

– Vi ser generelt en stigende interesse for blomstrende buske og i særdeleshed for hortensia på både den danske og internationale havescene. Der sker en omfattende forædling af hortensia, og at der udvikles nye sorter i så stort omfang, vidner også om en stor interesse fra både planteskoler og haveejere, siger Jeanette Thysen, der selv også oplever stigende efterspørgsel på foredrag om hortensia.

Hortensia Pink Annabelle - foto: Jeanette Thysen

Nye ønsker til haven
Hortensiaen fungerer godt i alt fra i den moderne haves enkle udtryk og i store krukker på terrassen til den blomstrende romantiske have og i præriehaven med græsser og stauder.

– Spændvidden på hortensia er stor, og det har mange fået øjnene op for. Når jeg er på havebesøg, møder jeg ofte både erfarne og yngre haveejere, der peger på netop hortensiaen som en plante, de gerne vil have med, når jeg tegner haveplanen til deres nye drømmehave. Den er utrolig smuk og blomstrer længe. Den er nem, blot den får vand, og den er sund og giver langstrakt blomstring. Det går godt i tråd med de behov og ønsker, som mange har til haven i dag, siger Jeanette Thysen.

Erfarne haveejere har måske oplevet gamle hortensiaer springe en blomstring over – typisk efter en streng vinter. Men ved årtusindeskiftet kom nye rigt blomstrende og hårdføre sorter af hortensiaer til. Her testede Haveselskabet sammen med Gunnar Christensens Planteskole og Danmarks Jordbrugsforskning i Årslev hårdførhed og sundhed i en række hortensiaer herhjemme og satte de mest robuste sorter i handlen. Siden har flere forædlere meldt sig på banen med nye sorter. Mange udmærker sig ved netop at være hårdføre og blomsterrige.

Og interessen for hortensia vil formentlig kun vokse, vurderer Louise Møller, havefaglig rådgiver i Haveselskabet.

– Hortensiaen har altid været afholdt i de danske haver, men i takt med at vi oplever et mildere klima, tror jeg kun den vil blive endnu mere populær, for så kræver den ikke samme forholdsregler for eksempelvis hård frost – for kulde er en af de hyppigste årsager, når hortensiaer ikke blomstrer. Og med et endnu større udvalg af hortensiaer – og flere hårdføre typer – vil det formentlig også i fremtiden være en af de mest foretrukne haveplanter, siger hun.

Forskellige hortensia - foto: Haveselskabet

TIP til at plante hortensia
Fortsætter vinteren med at være mild, kan hortensiaen plantes i jorden nu. Forår og efterår er bedst, men den kan plantes året rundt, når jorden er frostfri – dog kræver plantning om sommeren ekstra meget vand, fortæller havefaglig rådgiver i Haveselskabet Louise Møller.
– Hortensia vil gerne stå i læ i en jordbund, der ikke er tung og leret. Nogle typer vil gerne stå i ren spagnum eller spagnumblandet jord, mens andre også tåler helt almindelig havejord. Hvis man ikke har et surbundsbed, eller synes at sådan et er besværligt, kan man oplagt vælge havehortensiaen, som også kaldes syrenhortensia. Det er især inden for den gruppe, at der kommer mange nye sorter, siger Louise Møller.
Få flere tip til hortensia på Haveselskabet.dk

Hortensia
Hortensia stammer fra Asien og Amerika, men har været dyrket i Europa i flere hundrede år.
Der findes flere forskellige arter og sorter. Herhjemme dyrkes især arterne almindelig hortensia (Hydrangea macrophylla), havehortensia også kaldet syrenhortensia (Hydrangea paniculata), træagtig hortensia (Hydrangea aborescens), egebladet hortensia (Hydrangea quercifolia) og klatrehortensia (Hydrangea anomala subsp. petiolaris).
Kilde: Haveselskabet

Fem fristende hortensia-sorter

• Little Lime er en lav, rigtblomstrende og mere kompakt udgave af den velkendte sort ’Limelight’. Blomsterskærmene udvikler sig fra lysende lime til cremehvid. Bliver 80-100 cm høj. God i store krukker, forrest i bedet eller blandt lave og mellemhøje græsser og stauder.
  • Twist’n’shout fra ’Endless Summer’-serien spænder alt efter jordens pH-værdi fra blå til rosa nuancer. Er særligt hårdfør og sund og giver langstrakt blomstring. Bliver 100-150 cm, er god i grupper eller til at lyse op blandt grønne buske.
  • Pink Annabelle fårstore halvkugleformede blomsterstande i en smuk rosa farve. Væksten er løs og busken bliver ca. 150 cm høj. Den egner sig godt i forgrunden af bedet i selskab med andre prydbuske, græsser og stedsegrønne.
  • Runaway Bride Snow White er en ny type hortensia, der blomstrer exceptionelt rigt og længe. Blomstrer på nye skud langt ud på grenen og kan give op til seks gange så mange blomster som andre hortensia. God i store krukker og grønne bede. Ca. 120 cm. Kåret til årets plante på Chelsea Flower Show 2018 og fås nu også i Danmark.
  • Elisa er en af ’De seks søstre’, som for en snes år siden blev udvalgt blandt gamle, danske hortensia, som er særligt hårdføre, sunde og rigtblomstrende under danske vejrforhold. 60-80 cm høj, får blå-rosa blomster i kugleformede skærme og egner sig godt til krukker eller forrest i bedet.

• hortensia

Havefaglig rådgiver