Bilens historie

Dette er sponsoreret indhold

De første biler, trukket af heste, blev hurtigt lanceret. Dette er også grunden til, at det hedder hestekræfter, når man taler om bilens trækkraft. Den første selvkørende bil med benzinmotor blev lanceret af Daimler og Benz i 1885, efter benzinmotoren blev udviklet i 1876. Daimler Benz er stadig i dag et af de førende bilproducenter i dag, og deres biler kendes bedst under navnet Mercedes Benz. De første biler havde en motor med en cylinder, ca. en hk og en tophastighed på op til 16 km/t. I 1895 udviklede Rudolf Diesel dieselmotoren, der som benzinmotoren fik udbredelse i de følgende år. Der blev sideløbende eksperimenteret med dampdrevne elbiler, men forbrændingsmotorerne vandt på det tidspunkt konkurrencen, da de havde flere hestekræfter, samt kunne køre langt på en tank. En bil var i starten langt fra allemandseje som nu. I starten var det kun de mest velhavende, som kunne købe en bil. Bilen blev derfor et symbol på magt og penge. Dette skyldtes blandt andet, at man måtte bygge biler én af gangen. I 1913 kom den første masseproduktion af bilen på et rullende samlebånd. Det skete med Ford T, som blev bygget i 1908 af Ford. I 1927 havde Ford produceret mere end 15.000.000 Ford T-modeller. Ford T er siden blevet kåret som den mest indflydelsesrige bil i det 20. Århundrede. Op til 1. Verdenskrig blev biler mere og mere sikre og nemmere at betjene. Dog var biler stadig meget vedligeholdelseskrævende, og dette gjorde, at bilen stadig var forbeholdt de velhavende. Under 1. Verdenskrig skete der i Frankrig en udvikling i bilens historie. Man opdagede hvor effektive og fleksible biler var, da den franske generalstab brugte Paris’ taxaer til at transportere soldater frem til slaget ved Marne. Da 1. Verdenskrig brød ud, var biler ikke en del af militærets planlægning, men ved krigens afslutning var mange transportopgaver overtaget af motorkøretøjer. Dette medvirkede til, at bilindustrien fik midler nok til at udvikle deres produkter, og i løbet af 1920’erne oplevede de bedste virksomheder en stor ekspansion. En anden grund til at bilens stigende popularitet og slag i 1920’erne var, at masseproduktionen gjorde bilen billigere, samt at betjeningen blev nemmere, og at det derfor ikke længere var nødvendigt at have chauffør. Blandt andet blev den synkroniserede gearkasse lanceret i 1928. I 1933 nåede verdens bilproduktion op på ca. 2 millioner om året, og på de danske veje kørte der ca. 117.000 biler rundt. Dette førte til at vejnettet blev udvidet gennem 1930’erne. Der blev ligeledes indført ensartede færdselstavler rundt om i hele landet.

Efter 2. verdenskrig

Efter den store optur gennem 1930’erne, led den europæiske bilproduktion under 2. Verdenskrig, hvor den blev sat til standsning. I efterkrigsårene var der også stor forskel på bilproduktionen i Europa og USA på grund af den økonomiske forskel. I USA blev der produceret store og komfortable biler, hvor de europæiske biler var mindre og mere simple. I 1960’erne blev stort set alle biler bygget på samme måde, som bestod i at de blev bygget som en maksimal rumudnyttet kasse med et hjul i hvert hjørne med teknikken forrest. I starten af 1970’erne medførte oliekrisen en betydningsfuld opmærksomhed af benzinforbruget, og i løbet af nogle år blev der introduceret motorer med reduceret brændstofforbrug. Der kom herefter mere offentlig opmærksomhed på blandt andet færdselsdssikkerhedsproblemer og sikkerhedsseler. Derudover var det også her, at der kom en øget opmærksomhed på forureningen, og der kom som følge af en diskussion krav om renere udblæsning. Fra 1990’erne og frem ses dere flere og flere udviklingstendenser i bilproduktionen. Fra 90’erne kom der også flere små, men rummelige biler på markedet. Derudover steg anvendelsen af dieselmotorer i biler også markant. Sideløbende steg udviklingen af store og dyre luksusbiler, samt store firehjulstrækkere også. Siden 2009 har Kina været verdens største bilproducent. Den øgede bilproduktion har medvirket til tværnationale firmaer med tværnationale produktioner, hvor bilerne deler samme platform, men henvender sig til hver deres forbrugere. Siden slutningen af 1900-tallet er flere og flere bilkonkurrencer blevet kendte og udbredte. I dag er bilen blevet et allemandseje, hvor der findes mange forskellige typer, der henvender sig til alle slags behov. Det er det mest sikre og effektive transportmiddel, og i dag er mange mennesker afhængige af biler i hverdagen.