​Gode råd til din næste PR-kampagne

Sponsoreret indhold

PR er vigtigt for en virksomheds overlevelse og fremtidig vækst. Det er kritisk at en virksomhed har stærkt brand i en digitaliseret verden, hvor meninger og holdninger omkring produkter kan spredes hurtigt og nemt online. En velplanlagt PR-kampagne kan være næste skridt for din virksomhed. Uanset omfanget af din kampagne, så bliver den ikke billig. Derfor kan din virksomhed komme ud af at skulle låne nogle penge til at finansiere jeres PR-kampagne. Dette kan du gøre på https://www.lendon.dk/kredit, hvor du hurtigt og simpelt kan låne penge. Nedenfor kan du læse om hvilke overvejelse du burde gøre dig, når din virksomhed skal til at starte sin PR-kampagne.

En klar målsætning er alfa omega

Det første skridt i at skabe en god PR-kampagne er, at definere hvad din virksomhed forventer at få ud af kampagnen. Din virksomheds målsætning kommer til at forme hele din kampagne, hvor end det gælder størrelsen på kampagnen og budgettet. Hvad ønsker din virksomhed at opnå med kampagnen? Hvad vil være det perfekte resultat? Det er de primære spørgsmål I burde stille jer, når I begynder på jeres ide-fase. Disse spørgsmål kommer til at lede jer i retning mod, hvordan kampagnen vil blive struktureret og komme til at se ud.

En PR-kampagne kan have flere forskellige mål. Det kan være at forøge salget af en af jeres produkter, få positiv omtale i medierne og hos befolkningen eller nå ud til en ny målgruppe for jeres produkter. Uanset hvad det er, så er det vigtigste af alt at definere hvad din virksomhed ønsker at få ud af kampagnen.

Definer din målgruppe og find den rigtige platform

Når målsætningen er sat, og I ved hvad der vil være en succes, så er næste skridt at finde målgruppen for kampagnen. Hvis din virksomhed ikke allerede har lavet markedsundersøgelser på jeres produkter, så I ved præcis hvilke demografier som køber dem, så er det på tide. Dette kan hjælpe jer med at strikke det rigtige budskab ud til jeres kunder, og få positiv omtale omkring jeres brand.

Ønsker I at nå ud til en ny målgruppe, så find ud af hvad den ønskede målgruppe identificerer sig med og hvilken platform de er på. For eksempel hvis I ønsker at nå ud til familiemødre, så kan Facebook være den platform I ønsker at bruge. Sociale medier er oplagte til PR-kampagner, da det ofte er en billigere og mere effektiv løsning end de klassiske reklameformer (Bus plakater, radio-spots og tv-reklamer).

Vær ikke bange for at blive kreative

Uanset hvilket budskab, du ønsker at fortælle, så er der en kreativ vinkel på den. Det handler om at fange offentligheden og din målgruppe, og det kan du gøre ved blandt andet at se det fra deres synsvinkel - hvad ønsker din målgruppe at se?

En af de mere kreative PR-kampagner har været ice-bucket challenge, som var en kampagne for at øge opmærksomheden på sygdommen ALS. Hashtagget #Icebucketchallenge gik viralt og mange kendte sprang på vognen med at hælde store isspande over at gøre opmærksom på sygdommen. Ice-bucket challengen var en kreativ måde at bruge de sociale medier på, og få sat ALS i fokus.