Gode råd til rygestoppet

Et nyt år betyder for mange også et ønske om en ny – og bedre – livsstil, og det er ofte her, at beslutningen om at droppe cigaretterne bliver taget. Men et rygestop kan betyde uønskede ekstrakilo på sidebenene, og når dét er prisen, kan være svært at ændre vaner fra den ene dag til den anden – ikke mindst, når det drejer sig om at smide en last, man har holdt af i mange år.

1. Hold blodsukkeret stabilt.
Spise regelmæssigt og gerne ca. hver 3. time. Start dagen med et fornuftigt morgenmåltid, og hold reglen om ”ca. 3 timer mellem hvert måltid”. Mange rygere springer ofte morgenmåltidet over og tager i stedet kaffe og smøger, og de kan have svært ved at vænne sig til at skulle spise om morgenen. Men et godt morgenmåltid giver energi til resten af dagen. God og mættende morgenmad kan være rugbrød med en skive ost og et blødkogt æg eller havregryn med mælk og skiver af banan eller anden frisk frugt, bær og lidt nødder og mandler.
Hav også fokus på eftermiddagsmåltidet, da man ofte her er ved at være træt og lidt sulten.

2. Vær opmærksom på mængden af mad.
Lad være med at belønne dig selv med store portioner. Du kan fx lade gryderne og fadene med mad blive stående på komfuret i stedet for at sætte dem på bordet, hvor man ofte tager en lille ekstra portion, fordi maden står lige foran én.

3. Spis hjertevenligt – det mætter.
Sørg for at få grove grønsager (gulerødder, rodfrugter, kål, peberfrugt m.fl.) rugbrød og fuldkorn, proteiner og de sunde omega-3 fiskeolier fra fisk, syrnede mejeriprodukter, fjerkræ og lidt magert kød i din kost, og spis dagligt 2-3 stykker frugt fordelt over dagen. Med andre ord: spis hjertevenligt.

4. Undgå et sliklager.
Lad være med at købe stort ind af søde sager, kiks og småkager osv. Det frister meget, når det ligger ’på lager’ og er nemmere lige at hente i køkkenskabet i stedet for at skulle hele vejen ned i supermarkedet, når trangen melder sig.

5. Drik 1,5-2 liter væske om dagen – primært vand.
En stabil væskebalance er vigtig for at holde kroppen sund. Hvis man får for lidt væske, kan man opleve at få hovedpine, koncentrationsbesvær og svimmelhed. Desuden kan dehydrering forveksles med sult og medvirke til, at man får spist for mange/flere kalorier.

6. Sørg for at motionere.
Når rygstopperen motionerer, flyttes fokus fra det fristende rygemiljø eller den hyggelige ”rygestund”. Motionen hjælper også kroppen med at komme af med f.eks. rastløsheden. Humøret løftes, fordi hjernen udskiller (morfinlignende) stoffer, som kan måske kan dulme abstinenserne/rygetrangen. Og vigtig! Stofskiftet øges, så vægtstigningen ikke bliver ret stor eller helt undgås.
Desuden kan et tilvalg af en aktiv livsstil med motion også betyde, at rygestopperen begynder at ændre syn på sig selv og i større omfang ser sig selv som et sundere menneske.

7. Nyd succesen.
Gevinsterne ved at blive røgfri er enorme, og dem skal du huske at nyde indimellem med et godt stykke kage, et glas vin o.lign. uden at blive tynget af dårlig samvittighed.

LÆS MERE: Rygning på hjerteforeningen.dk

Hjerteforeningen er Danmarks næststørste sygdomsbekæmpende organisation med 136.800 medlemmer. Vi arbejder med forskning i hjerte-kar-sygdomme, forebyggelse af hjertesygdomme og patientstøtte.