Huawei skaber nye muligheder i Danmark

Pressemeddelelse   •   Dec 10, 2013 10:57 CET

Huawei samlede i går aftes over 150 politikere, erhvervsledere, academia og journalister på D’Angleterre til et succesfuldt arrangement, hvor dansk vækst og innovation var i centrum. Huawei vil fremover skabe uddannelsesprogram for danske studerende og cirka 100 nye arbejdsplader i de kommende seks måneder.

København den 10. december 2013 – Den globale teknologivirksomhed Huawei satte i aftes fokus på fremtidens innovation og vækst ved et velbesøgt arrangement på D’Angleterre. Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser, Morten Østergaard, talte om teknologi, der skaber dansk vækst, Huaweis Europa-chef, Victor Wang, satte fokus på Huaweis kommende engagement og planer i Danmark og Kinas ambassadør i Danmark, Liu Biwei, betonede vigtigheden af strategisk samarbejde mellem Kina og Danmark.

Morten Østergaard sagde i sin tale, at danskerne har meget at tilbyde udenlandske investorer med højt kvalificeret arbejdsstyrke og viden, og at Danmark med sin stærke og succesfulde ICT-industri og it-parate befolkning har potentiale til at indgå i et frugtbart samarbejde med Huawei.

I de kommende seks måneder vil Huawei skabe cirka 100 nye jobs i Danmark. De nye arbejdspladser i Huaweis danske organisation kommer i forlængelse af, at Huawei for nyligt har indgået en samarbejdsaftale med TDC om at levere udstyr og drive det landsdækkende 4G-mobilnetværk.

Vækst og innovation i samarbejde med studerende

I forbindelse med eventen løftede Huawei sløret for, hvordan virksomheden ønsker at bidrage aktivt til, at danske studerende kan udvikle deres viden og kompetencer inden for informations- og kommunikationsteknologi.

Under overskriften, ’Skab muligheder gennem uddannelse’, vil Huawei næste år udrulle uddannelses- og erfaringsprogrammet, ’Telecom Seeds for the Future’, for danske studerende. Programmet har Huawei allerede implementeret med succes i andre europæiske lande her i blandt Tyskland, England og Frankrig, og derigennem har Huawei forpligtet sig over for kommende generationer af unge europæere.

“Vores ambition er at bidrage til den digitale agenda i Danmark, skabe værdi for den lokale ICT-industri og give studerende nye muligheder. Med vores forpligtelse på at udvikle fremtidens ICT-talenter, lancerer vi vores globale erfaringsprogram, ’Telecom Seeds for the Future’, her i Danmark. I samarbejde med de lokale universiteter vil vi de næste fem år tilbyde tre-ugers studieture til Huaweis hovedkvarter for ti ICT-studenter hvert år,” sagde Victor Wang, Europachef hos Huawei i sin tale.

Et af de konkrete tiltag, som programmet indeholder, er et udvekslingsophold i Kina, hvor de studerende introduceres til kinesisk kultur og Huaweis innovation og teknologi.

Huawei satser på Danmark med høj hastighed

Højhastighedsinternet er en af grundstenene for fremtidens innovative succeshistorier, og derfor er det også Huaweis ambition at levere et af verdens mest moderne mobile netværk til danskerne i de kommende år.

”I september nåede vi en milepæl, da vi fik tildelt en 6-årig kontrakt af TDC, hvor vi skal bygge og drive deres landsdækkende mobile netværk. Sammen med dem er det vores ambition at bygge et af verdens mest moderne mobile netværk, hvor 99 procent af den danske befolkning kan drage nytte af internetadgang med høj hastighed,” sagde Victor Wang, Europachef hos Huawei.

Huawei er en ledende, global leverandør af informations- og kommunikationsteknologi. Ved at udvikle attraktive løsninger, tjenester og produkter skaber vi maksimal værdi for teleoperatører, virksomheder og forbrugere. Med udgangspunkt i vores engagement for kundeorienteret innovation og stærkt samarbejde, tilbyder Huawei helhedsløsninger for netværk og cloud-baserede tjenester. Huawei udvikler også forbrugerelektronik som mobiltelefoner, tablets og modem til mobilt bredbånd. Huaweis løsninger og produkter anvendes i over 140 lande til gavn for mere end en tredjedel af verdens befolkning. Huawei blev etableret i de nordiske lande i 2000 og har i dag næsten 800 medarbejdere inden for forskning, udvikling og salg.