Huawei skal sikre hurtigt mobilnet på Færøerne

Pressemeddelelse   •   Jun 19, 2015 11:45 CEST

Siden 2014 har Huawei bygget og drevet TDC’s 4G-mobilnetværk i Danmark. Nu gælder det Færøerne, hvor Huawei netop har vundet en kæmpeordre. Færingerne vil hurtigt kunne mærke effekten af aftalen i form af bedre mobildækning og højere hastigheder på det mobile bredbånd.

I dag kan Huawei offentliggøre, at den globale IKT-virksomhed har indgået et strategisk partnerskab med det færøske teleselskab Færøske Telecom. Aftalen lyder specifikt på, at Huawei skal modernisere og udbygge det færøske mobilnetværk, så det står klart i juni 2016. I dag har mobilkunder hos Færøske Telecom kun adgang til 2G og 3G. Med Huawei’s udbygning og opgradering får de ligeledes adgang til det hurtige 4G-net, der teknologisk er i absolut verdensklasse.

”Vi glæder os over det strategiske partnerskab med Huawei, som er en af verdens absolut mest innovative aktører inden for mobile netværksteknologier. Partnerskabet betyder, at vi fremover kan tilbyde vores kunder den nyeste teknologi, som oversat til service betyder meget bedre mobildækning og et hurtigt mobilt bredbånd,” siger bestyrelsesformand for Færøske Telecom, Ómar Svavarsson.

Huawei’s øverste chef for Norden samt Central- og Østeuropa, Jim Lu, ser frem til at partnerskabet:

”Som vi har gjort det i alle afkroge af Danmark, vil vi nu gennem det nye strategiske partnerskab med Færøske Telecom udbygge og opgradere det færøske mobilnetværk. Med vores knowhow og dygtige medarbejdere vil vi være med til at sikre, at alle færinger fra sommeren 2016 får adgang til den nyeste teknologi, der vil sikre langt bedre mobildækning til glæde for både den enkelte borger og erhvervslivet på Færøerne.”

Som en del af det strategiske partnerskab skal Huawei udbygge og opgradere mobilnetværket og ikke, som i Danmark, også stå for driften af det. Men, som i Danmark, vil kvaliteten af det nye netværk blive målt på brugeroplevelsen, dvs. forbrugerne vil opleve et løft med bedre opkaldskvalitet og hurtigere streaming. Derudover vil det færøske mobilnet blive et testland for Huawei, hvilket indebærer, at Færøerne fremover vil stå forrest i rækken, når ny, innovativ teknologi skal introduceres.

Erfarne medarbejdere til Færøerne

Erfaringerne fra den danske 4G-udruldning skal sikre, at udbygningen og opgraderingen på Færøerne forløber planmæssigt.

”Vi har stor tiltro til Huawei og deres mandskab. Vi har set i Danmark, at tidsplanen ikke bare er overholdt, men at man rent faktisk er lykkes med at levere hurtigere end forventet,” siger adm. direktør Kristian R. Davidsen, Færøske Telecom.

I kroner og øre betyder det strategiske partnerskab en tocifret millionaftale i den høje ende.

”Jeg kan ikke komme nærmere ind på det eksakte beløb. Men jeg kan garantere, at Færøske Telecoms mobilkunder får fuld valuta for investeringen,” siger Jim Lu.

Med det nye strategiske partnerskab udskifter Huawei nu alt det gamle udstyr, som erstattes med den nyeste teknologi.

Huawei er en ledende, global leverandør af informations- og kommunikationsteknologi. Ved at udvikle attraktive løsninger, tjenester og produkter skaber vi maksimal værdi for teleoperatører, virksomheder og forbrugere. Med udgangspunkt i vores engagement for kundeorienteret innovation og stærkt samarbejde, tilbyder Huawei helhedsløsninger for netværk og cloud-baserede tjenester. Huawei udvikler også forbrugerelektronik som mobiltelefoner, tablets og modem til mobilt bredbånd. Huaweis løsninger og produkter anvendes i over 170 lande til gavn for mere end en tredjedel af verdens befolkning. Huawei blev etableret i de nordiske lande i 2000 og har i dag næsten 1.200 medarbejdere inden for forskning, udvikling og salg.