Danskerne fylder fritidshuset med designermøbler

Flere og flere danskere vil have luksuriøse omgivelser, når der skal slappes af i fritidshuset. Det betyder, at både designermøbler og dyre lamper i stigende omfang bliver en del af inventaret i landets sommerhusområder. Det mærker man i forsikringsbranchen. Hos forsikringsselskabet If er erstatningsudbetalingerne pr. indbrud i fritidshuse de seneste 10 år steget med over 70 pct.

- Det er en udvikling, der er opstået gennem de seneste 10 år, og formentlig som følge af, at mange i årene med højkonjunktur har skruet op for det private forbrug og købt dyre møbler - enten direkte til sommerhuset eller nyt til helårsboligen, hvorefter de gamle møbelklassikere er rykket til sommerhuset, forklarer Carsten Mølgaard, der er teamleder i skadeafdelingen hos If Skadeforsikring. - Før den tid, var det typisk kun fra helårsboliger og virksomheder, at vi oplevede tyveri af designermøbler, men i dag fylder det også i opgørelserne over fritidshuse.

- Mange af vores kunder har sommerhuse, som de kan bruge hele året, og når de opholder sig længere tid i sommerhuset, vil de ikke gå ned i standard. Derfor bliver der fyldt mere og mere eksklusivt inventar i sommerhusene, siger Carsten Mølgaard. Det samme gælder for hårde hvidevarer, som ofte også er på niveau med helårsboligen.

Han oplyser, at det ofte er fladskærms-TV og møbelklassikere, der meldes stjålet via fritidshusforsikringerne.

Anbefaler chip-mærkning
If Skadeforsikring har eksempler på kunder, der har fået genleveret designermøbler flere gange, fordi tyvene har erfaret, at møblerne bliver erstattet med tilsvarende. Tyvene vender derfor tilbage til adressen få måneder efter.

- Møbler og lamper stjæles ofte med videresalg for øje. Særligt i huse med dyrt inventar anbefaler vi, at man benytter de chip- og mærkningsordninger, der er på markedet. Det betyder dels, at møblerne bliver mindre attraktive for tyvene, fordi de er sværere at afsætte, dels at de efterfølgende bliver lettere at spore for politiet, oplyser Carsten Mølgaard.

Fritidshuse er attraktive for indbrudstyvene i både høj- og lavsæsonen. Folk tager mobiltelefoner, iPads, kamera og computere med i fritidshuset, så værdierne i husene stiger i højsæsonen og kan friste tyvene, når beboerne er på stranden eller på tur. Omvendt er der i lavsæsonen mere øde i
fritidshusområderne, og derved nemmere arbejdsforhold for tyvene.

5 forebyggende råd mod indbrud i fritidshuset:

1.
Tyvene kigger efter husets svage steder. Sørg for at træværk i vinduer og døre er sundt med kraftige, fastskruet beslag og hasper. Brug sikre låse – evt. dobbeltlåse – i døre og evt. i terrassedøre.

2.
Sørg for, at tyvene ikke kan bruge dit værktøj og dine haveredskaber til indbruddet. Lås værktøjsskurret.

3.
Fjern værdigenstande, når huset ikke bebos i længere tid. Eller gem det i et rum, som tyvene ikke kan se.

4.
Mærk, registrer og fotografér dine værdigenstande – gerne også hårde hvidevarer og brændeovn. Så er de sværere for tyvene at få afsat, og det er nyttig dokumentation for forsikringsselskabet og politiets efterforskning. Politiet udlåner mærkningsudstyr, og flere møbelproducenter indgraverer et unikt nummer eller forsyner møblerne med en chip, så møblet kan spores.

5.
Se på til-/frakørselsmulighederne. Sæt evt. en afspærrende kæde op ved grundens parkeringsplads, så tyvene ikke kan køre helt op til huset.

Årstal

Udbetaling pr. indbrud i fritidshuse, indextal

2003 100
2004 96
2005 118
2006 84
2007 142
2008 130
2009 153
2010 123
2011 123
2012 160
2013 171

• Kriminalitet, jura, retsspørgsmål

• if
  • indbrud
  • forsikring
  • erstatning
  • sommerhus
  • fritidshus
  • designermøbler

Kort om If

If tilbyder skadeforsikringer til kunder på nationale markeder i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Baltikum og Rusland. Desuden tilbyder vi service til nordiske kunder med international virksomhed via filialkontorer og via netværk.

If er Nordens førende skadeforsikringsselskab med 3,6 millioner kunder. I 2010 var vores bruttopræmieindtægt 37 milliarder svenske kroner. If ejes af finske Sampo, og koncernen har ca. 6.300 ansatte.

Rasmus Barlag

Pressekontakt kommunikationsmedarbejder 24 75 02 91