Drømmer du om en lederkarriere? 5 gode råd til kommende ledertrainees

Blogindlæg   •   Apr 11, 2018 11:09 CEST

Charlotte Jensen, Talent Manager i IKEA Danmark

Af Charlotte Jensen, Talent Manager i IKEA Danmark

Detailhandlen gennemgår i disse år store forandringer. I takt med en øget konkurrence, særligt online, er det vigtigere end nogensinde før, at medarbejderne kan sætte sig ind i kundernes behov. Den gode kundeoplevelse er nemlig afgørende for, hvor forbrugerne handler – og her er der skarp konkurrence ikke bare fra den øvrige detailhandel, men også fra udbydere af oplevelser, rejser og et væld af andre forbrugertilbud.

Udviklingen betyder, at dygtige ledere kommer til at spille en endnu mere central rolle fremover. Der er brug for ledere, som både har en stærk forretningssans, tør udfordre status quo i den daglige drift og har en menneskelig forståelse, så de kan skabe en god oplevelse for hver enkelt kunde.

Vi er i skrivende stund i fuld gang med at rekruttere morgendagens ledere til vores ledertrainee-program. Gennem en kombination af teoretisk uddannelse, praktisk erfaring med lederopgaver fra dag ét og parløb med en erfaren leder, bliver vores trainees klædt på til lederskabet, så de kan være med til at udvikle medarbejderne og forme IKEA fremover.

Men hvad kræver det at blive en succesfuld leder i en branche, der undergår så store forandringer? Jeg har samlet fem gode råd til kommende ledertrainees baseret på de kvaliteter, vi er på udkig efter:

1) Brug dit personlige drive

Detailbranchen byder på en hektisk og spændende hverdag, hvor ikke to dage er ens. Har du det rette drive, er det en branche, hvor du i rekordfart kan udvikle dine kompetencer og vokse med opgaven.

2) Du skal elske at have med mennesker at gøre

Uanset hvilket niveau, du arbejder på, er detailhandlen en branche, hvor du arbejder med mennesker. At få energi af at kunne hjælpe andre – hvad end det er kunder eller kolleger – er en stor force.

3) Stil spørgsmål og tag chancer

Branchen er i rivende udvikling. Derfor er der brug for talenter, der kan være med til at forny og forbedre virksomheden, så forretningen også opleves som relevant for kunderne i fremtiden.

4) Tag ansvar for at udvikle både dig selv og andre

Detailhandlen er en branche med meget frihed og ditto store forventninger. Tager du ansvar for din egen og dine kollegers udvikling, er der store muligheder for at forme din karriere i den retning, du drømmer om.

5) Sæt dig mål og opnå resultater

Når du viser, at du skaber synlige resultater for forretningen og i udviklingen af dine medarbejdere, åbner det døre til næste skridt i din karriere.

Hos IKEA er vores målsætning at være den bedste arbejdsplads inden for detail i 2020. Men det kræver, at vi får de bedste ledertalenter med ombord. Talenter, der deler de samme værdier som os, og som vil være med til at udvikle både sig selv og IKEA.

Er du en af dem? Så søg stillingen som ledertrainee i et af vores varehuse eller i vores kundesupport.