1.B er Odense-mestrer i fyrfadslysjagt

Pressemeddelelse   •   Feb 20, 2017 15:25 CET

Der var både glæde og stolthed at spore hos eleverne 1.B. Som vindere af IKEA Odenses konkurrence "Fyrfadslysjagten" vandt de en tur til Naturama og æren af at overrække en check på 14.000 kr. til organisationen 2 Timer om Ugen.

21 skoleklasser fordelt på 8 skoler har i december og januar samlet holdere fra brugte fyrfadslys som led i IKEA Odenses konkurrence ”Fyrfadslysjagten”.

Eleverne i 1.B på Skt. Klemensskolen kan nu kalde sig Odense-mestrer i fyrfadslysjagt. Sammen med 20 andre skoleklasser i Odense og omegn har de i december og januar lært om bæredygtighed og samlet holdere fra brugte fyrfadslys som led i IKEA Odenses konkurrence ”Fyrfadslysjagten”.

Og det var ikke småting, klassen fik indsamlet. Hele 31 kg blev det til – over 1 kg per elev. Dermed kan klassen nu se frem til en tur på Naturama, hvor de får indblik i, hvilke konsekvenser affald kan have for dyrene i naturen.

I alt fik de over 400 flittige elever, der deltog i konkurrencen, indsamlet 278.800 fyrfadslysholdere svarende til 164 kg. De mange aluminiumsholdere nu er sendt videre til genbrug, hvor de kan smeltes om til eksempelvis cykelstel, sodavandsdåser eller kageforme.

”Vi er meget imponerede over, hvor mange fyrfadslysholdere, eleverne har samlet. Der skal lyde et stort tillykke til vinderklassen og en tak til alle, der har deltaget og været med til at gøre en forskel for miljøet. Vi håber, de tager den gode vane til sig og måske endda lærer andre om genbrug,” siger Namik Catkafa, varehuschef i IKEA Odense.

14.000 kroner til velgørenhed

Det er ikke kun skoleeleverne, der har gjort en indsats for miljøet. Hele januar har IKEA Odenses kunder har nemlig afleveret deres gamle fyrfadslysholdere i varehuset til fordel for velgørenhed. Kunderne kunne lægge aluminiumsholderne i tre beholdere, der repræsenterede hver sin lokale organisation, og dermed afgøre fordelingen af en donation på i alt 25.000 kr.

Dermed har de sikret 14.000 kr. til organisationen 2 Timer om Ugen, som bl.a. støtter inklusion af flygtninge gennem frivillige aktiviteter. Det resterende beløb fordeles mellem det socialpædagogiske opholdssted Æblegården og Børnenes Kontor i Odense, som hjælper udsatte børnefamilier med ferieophold.

Som vindere af Fyrfadslysjagten fik 1.B lov til at overrække checken til 2 Timer om Ugen, som var inviteret ud på skolen til præmieceremonien, hvor eleverne også modtog deres præmie.

Om Fyrfadslysjagten

• Over 400 elever fra 8 skoler i Odense og omegn deltog i Fyrfadslysjagten.
  • Til konkurrencen havde IKEA i samarbejde med Odense Kommune udviklet undervisningsmaterialer til fagene matematik samt natur og teknologi.
  • Her kunne eleverne bl.a. lære, hvorfor fyrfadslysholderne ikke skal i skraldespanden: Aluminium er nemlig det mest genanvendelige metal, der findes. Ved genanvendelse af aluminium bruger man således 95% mindre energi end ved ny produktion.

For yderligere information, kontakt venligst

Mette Maria Starcke, Corporate Communicator hos IKEA Danmark

Tlf.: 25 19 54 17, e-mail: mette.starcke@ikea.com