Efter historisk godt årsregnskab: IKEA Danmark sætter turbo på bæredygtighed

Pressemeddelelse   •   Feb 03, 2020 07:00 CET

Der er glæde i IKEA Danmark, som har leveret et flot årsregnskab for 2019.

Vækst i alle kanaler, en sund økonomi og en forretning, som er mere tilgængelig og digital end nogensinde før. Det er et solidt udgangspunkt for at sætte turbo på bæredygtigheden. Ifølge IKEA kan fremtidens sunde forretning nemlig kun være én ting: Bæredygtig.

Endnu et gyldent år for IKEA. Det er konklusionen på IKEA Danmarks seneste forretningsår, der sluttede 31. august 2019. Møbelhuset løftede omsætningen med 7,9 pct. til 4,7 mia. kr., mens resultatet efter skat landede på 316 mio. kr. mod 217 mio. kr. året før.

Det er dog ikke den rekordhøje omsætning, der glæder Country Retail Manager i IKEA Danmark, Johan Laurell mest, men det faktum, at IKEA Danmark har vækst i alle kanaler. Det vidner om, at IKEAs sortiment til de mange danskere er relevant, og at det er attraktivt at besøge varehusene. Således steg IKEAs salg online med ca. 49 pct., mens omsætningen i IKEAs fem varehuse og Planning Studio ligeledes voksede. Flere af de besøgende i varehusene benyttede sig desuden af det stadig mere klimavenlige udvalg af mad fra IKEA Food.

- I 2019 forbedrede vi brugeroplevelsen af ikea.dk og styrkede samtidig vores totale servicetilbud med bl.a. tre timers Her & Nu Levering. Vi har også etableret vores Klik & Hent – Nær dig service flere steder i landet, så kunderne kan få udleveret deres varer meget tættere på deres hjem. Vores forretning står stærkt, og vi udvikler løbende vores møde med kunden, siger Johan Laurell.

Forpligtet til at gå forrest på bæredygtighed

Ifølge Johan Laurell forpligter det gode resultat. Det skal være det solide fundament for et intensiveret fokus på endnu mere bæredygtighed i IKEA Danmark i 2020. IKEA har arbejdet med bæredygtighed siden midt 90’erne, og indsatsen er taget til i styrke og omfang de senere år. Sidste år besluttede IKEA at placere det primære ansvar for bæredygtighed hos Retail Manageren i hvert land.

- Beslutningen blev taget for at integrere bæredygtighed i alle strategiske beslutninger. Sidste år udfasede vi engangsplastik, og vi nåede målsætningen om at halvere vores madspild et år før tid. Bæredygtighed er en del af vores DNA, og vi har sat os for at fokusere knivskarpt på den grønne omstilling. Derfor vil man i det nye år se flere initiativer fra IKEA Danmark, der peger frem mod målet om at blive en klimapositiv, cirkulær forretning i 2030, forklarer Johan Laurell, der udover den formelle titel som Country Retail Manager også bærer titlen Chief Sustainability Officer.

I slutningen af 2019 introducerede IKEA levering i København med elbiler, og i det nye år vil møbelvirksomheden begynde at tilbyde leasing af møbler som led i bestræbelserne på at omlægge forretningen fra en lineær til en cirkulær model.

- Vi har sat nogle meget ambitiøse mål for omstillingen af vores forretning i 2030. IKEAs størrelse, udbredelse og betydning for menneskers liv og hverdag indebærer, at vi har en særlig forpligtelse til at gøre de mange danskere i stand til at leve et mere bæredygtigt liv i hjemmet. Det er et ansvar og et løfte, både over for samfundet og vores kunder, men det er også et forretningspotentiale. Og så er det en logisk slutning. For uden bæredygtighed har vores forretning ikke en fremtid, slutter Johan Laurell.

Fakta om IKEA Danmarks forretningsår 2019 (fra 1. september 2018 til 31. august 2019)

• Omsætning: 4,7 mia. kr. (4,3 mia. kr.)
  • Vækst: 7,9 pct. (3 pct.)
  • Resultatet efter skat: 316 mio. kr. (217 mio. kr.)
  • Onlinesalget er vokset med ca. 49%
  • 28,72 % af onlineordrer bliver lagt udenfor varehusenes åbningstider
  • Antal besøg på IKEA.dk: 41 mio.
  • Antal besøg i varehusene: 10.734.819
  • Medlemmer af IKEA FAMILY: 1.229.437
  • IKEA Danmark beskæftiger i dag 2.791 medarbejdere i de fem varehuse, på servicekontoret i Taastrup, på lageret i Brøndby og i IKEA Planning Studio på Vesterbro i København.
  • IKEA solgte 230.239 veggie dogs, hvilket udgør 12 pct. af alle solgte hotdogs i IKEA Danmark
  • IKEA solgte 123.464 plantebaserede softice, hvilket er 15 pct. af alle IKEAs solgte softice
  • Siden 1. januar 2018 er al den el, som IKEA bruger til at drive den danske del af forretningen dækket af vedvarende strøm produceret af IKEAs vindmøller i Sverige og Finland i tillæg til den strøm, som IKEA Danmarks vindmølle i Taastrup og solceller på taget af varehuset i Aarhus leverer
  • IKEA har en målsætning om at blive klimapositiv i 2030. Det indebærer, at IKEA vil fjerne mere CO2 fra atmosfæren, end selskabet udleder.

Online version af årsrapporten er tilgængelig på: https://www.ikea.com/dk/da/this-is-ikea/newsroom/arsrapport-fy19-pubf6733e40