​Festlig åbning da IKEA slog dørene op til Planning Studio på Vesterbro i København

Pressemeddelelse   •   Aug 29, 2019 13:10 CEST

IKEA Planning Studio Manager Laila Haugaard klipper birkegrenen over og åbner IKEAs nye studio på Vesterbrogade i København. Flankeret af IKEA Danmarks adm. dir., Johan Laurell (tv) og Mads Satsman-Nørhede, varehuschef i IKEA Taastrup.

Åbningen af IKEAs første fysiske tilstedeværelse i København fandt sted i dag kl. 11. Det nye ’IKEA Planning Studio’ – med køkken og garderobe som omdrejningspunkt – blev indviet med danske og svenske flag, fika til alle og højt humør.

De fleste danskere kender IKEA fra de store blå varehuse uden for de større byer. Sådan har det været i mere end 50 år, men fra i dag får det at ’tage i IKEA’ en helt ny betydning. I hvert fald for de mere end 720.000 borgere i København og på Frederiksberg, der med IKEA Planning Studio midt på Vesterbrogade nu blot er en cykeltur fra IKEAs brede sortiment af møbler og indretningsløsninger til hjemmet.

- Vi har fået en super mulighed for at komme helt tæt på københavnerne med den her åbning i hjertet af Vesterbro. Det er kun ca. hver femte københavner, der har en bil. Til gengæld har alle københavnere mindst én cykel. Så rigtigt mange mennesker vil have meget nemt ved at lægge vejen forbi på cykel. Og det er det, IKEA skal være: Nemt tilgængelig og nem at handle med – selv på en hverdag på vej hjem fra arbejde, siger Planning Studio Manager i IKEALaila Haugaard.

Nyt skud på birkestammen

Når IKEA åbner klassiske varehuse, markeres indvielsen traditionelt med oversavningen af en birkestamme som en reference til IKEAs oprindelse i det birketræsdominerede Småland i Sverige. Åbningen af det væsentligt mindre IKEA Planning Studio blev symbolsk markeret med, at Laila Haugaard klippede en birkegren over med en grensaks. Herefter myldrede nysgerrige københavnere ind i det nye Planning Studio for at se det nye skud på stammen i IKEA.

- Vores Planning Studio er det første konkrete vidnesbyrd om, at vi i IKEA er i gang med at ændre vores forretningsmodel og koncept. I 50 år i Danmark og gennem 75 år i Sverige har vores koncept været succesfuldt og grundlæggende det samme. Urbanisering, convenience og digitalisering skaber nye forbrugsmønstre og behov, og dem forsøger vi at imødekomme bl.a. med dette Planning Studio, som vi venter os meget af, forklarer Johan Laurell, adm. dir. i IKEA Danmark.

Konkret regner IKEA med, at det nye Planning Studio skal levere 40 procent af den vækst, som IKEA forventer at realisere indenfor kategorien køkken og garderobe i løbet af det næste år. IKEA estimerer at sælge mere end 10 køkken- og garderobeløsninger om dagen og ca. 100.000 besøgende det første år.

Om konceptet IKEA Planning Studio

I IKEA Planning Studio byder IKEA på inspiration og kompetent vejledning til nye projekter i hjemmet. Kunder kan booke en aftale med en konsulent, men man kan også vælge selv at arbejde med sin egen køkken- eller garderobeløsning, mens man lader sig inspirere af omgivelserne.

I IKEA Planning Studio vil det også være muligt at få vejledning om og købe IKEAs øvrigesortiment, men kunderne kan ikke tage varerne med hjem med det samme. I stedet kan de – som altid – bestilles til levering.

Det nye butikskoncept er udviklet og designet ud fra indsigter om københavnernes stil, drømme og behov. IKEA har bl.a. besøgt mere end 100 hjem i hovedstaden og nedsat en fokusgruppe af københavnske IKEA Family medlemmer, som har været med til at vælge navnet ’IKEA Planning Studio’.

Fakta: IKEA Planning Studio

• Adresse: Vesterbrogade 65
  • Størrelse: 450 m2
  • Åbningstider: mandag - fredag kl. 10 - 20, lørdag - søndag kl. 10 – 18
  • Antal medarbejdere: 22
  • Udstilling: Køkken- og garderobeløsninger
  • Fokus: Inspiration, rådgivning, planlægning og køb af køkken- og garderobemøbler
  • IKEA forventer at sælge mere end 10 køkken- og garderobeløsninger om dagen
  • IKEA regner med ca. 100.000 besøgende det første år.