Gentoftes børn støtter flygtningebørns muligheder for at lege

Pressemeddelelse   •   Nov 18, 2016 09:00 CET

Uanset om man bor trygt i Danmark, eller er på flugt fra sult og borgerkrig, har børn behov for at lege. Det er pointen i en kampagne hos IKEA, der sætter fokus på verdens børns rettigheder til at lege. Søndag den 20. november er det international børnedag, og fra den dag og frem mod jul kan man støtte verdens udsatte børn og deres muligheder for at lege.

Søndag den 20. november er det international børnedag. IKEA bruger dagen til at gøre opmærksom på vigtigheden for børn over hele verden af at lege, og frem mod jul kan alle IKEAs kunder være med til at støtte børns ret til at lege. IKEA Foundation donerer nemlig 1 euro pr. solgt børnebog, legetøj eller legemøbler i perioden 20. november til 23. december, og pengene går til arbejdet med at forbedre børns muligheder for læring og udvikling via leg i nogle af verdens dårligst stillede samfund.

Kampagnen bliver den største velgørenhedskampagne i IKEAs historie, og varehuschef i IKEA Gentofte, Lena Vandal, glæder sig til at skyde kampagnen i gang.

- Leg er vigtigt for alle børn, men er især et lyspunkt i hverdagen for de børn, der på flugt eller lever under fattige kår rundt omkring i verden. I IKEA er vi derfor enormt stolte over igen at sætte fokus på børns rettigheder og være med til at forbedre de mest udsatte børns muligheder for at lege trygt, siger hun.

IKEA Gentofte støtter børns leg globalt og lokalt

I kampagnen ’Leg for alle’ (’Let’s Play for Change’) er IKEA og IKEA Foundation gået sammen med seks humanitære organisationer, bl.a. Red Barnet og UNICEF. IKEA har også tidligere støttet børns rettigheder. Fra 2003-2015 afholdt virksomheden en årlig tøjdyrskampagne. Den støttede børns ret til uddannelse og har i alt indsamlet 118,8 millioner euro på verdensplan til organisationernes arbejde. I 2015 var IKEA Gentofte med til at indsamle 835.000 kr., der sidste år udgjorde IKEA Danmarks bidrag.

Nu er fokus ikke på retten til uddannelse, men retten til at lege. Og kampagnen kommer ikke kun børn uden for landets grænser til gode. Nordsjællænderne har igen i år mulighed for at donere legetøj og børnebøger til IKEAs samarbejdspartner Børnenes kontor i København igennem ”Givetwice”, hvor kunderne kan indlevere de købte bamser og bøger ved varehusets udgang, som derefter bliver givet videre til udsatte børn i lokalområdet.

Lena Vandal håber, at salget af børnebøger og legetøj kan skabe endnu et flot resultat i år, så IKEA kan støtte en masse børns muligheder for at lege – både herhjemme og ude i verden.

- I IKEA Gentofte er vi meget glade for, at vi var med til at sælge de 111.000 stykker legetøj og børnebøger, IKEA solgte på landsplan sidste år, og vi håber, at vi igen i år kan levere et flot resultat. Men vil vi også gerne bidrage til, at udsatte børn herhjemme får en bedre hverdag – derfor håber vi, at nordsjællænderne igen vil bakke op om Give twice, så Børnenes kontor kan give de udsatte børn herhjemme en dejlig julegave med doneret legetøj, afslutter hun.

Partnere i kampagnen er:

• Handicap International Federation – Pakistan, Thailand og Bangladesh
  • Room to Read – Bangladesh og Indonesien
  • Red Barnet – Bangladesh og Etiopien
  • Special Olympics - Bangladesh, Indien, Pakistan og Thailand
  • UNICEF - Kina, Indien, Indonesien og Kenya
  • War Child – Jordan og Libanon

For mere information kontakt venligst:

Mette Starcke, Corporate Communicator, IKEA Danmark

Mail: mette.starcke@ikea.com