Giv et hjerte til hjertebørnene på Skejby Sygehus

Pressemeddelelse   •   Feb 01, 2017 08:00 CET

Bamser til hjertebørn på Skejby Sygehus

I samarbejde med løbeklubben KUUL inviterer IKEA Aarhus besøgende til at male et hjerte til børn indlagt med hjertelidelser på Skejby Sygehus. Samtidig donerer IKEA en bamse for hvert hjerte, gæsterne dekorerer.

I vinterferien kan besøgende i IKEA Aarhus være med til at glæde børn, som ikke selv kan tilbringe ferien hjemme i familiens skød. I hele uge 7 kan man male eller skrive en hilsen til børn, som er i behandling for en hjertesygdom på Skejby Sygehus. Hjerterne skal udsmykke gangene på børneafdelingens hjerteafsnit og give børnene adspredelse i en hverdag præget af sygdom og undersøgelser.

For hvert hjerte kunderne dekorerer, donerer IKEA Aarhus en FABLER BJÔRN bamse, som skal være med til give tryghed, når børnene eksempelvis skal have taget blodprøver. Både hjerter og bamser vil blive overrakt, når IKEAs FABLER BJØRN maskot besøger hjertebørnene på afdelingen efter ferien.

Et lyspunkt i hverdagen

Aktiviteten er udviklet i samarbejde med løbeklubben KUUL, som har en særlig tilknytning til sagen. Medstifter Henrik Schriver har selv mistet en datter, som blev født med en alvorlig hjertefejl. Siden har han og løbekammeraterne sat sig for at bruge deres sport til at hjælpe børn, der er i behandling for en hjertesygdom.

”Det er de små ting, der er med til at gøre hospitalsopholdet bedre for børnene og deres familie. Det er med til at bryde dagligdagen, hvor alting let går op i sygdom og behandling, ” fortæller Henrik Schriver og tilføjer:

”Når maskotten kommer på besøg og uddeler hjerter og bamser, er det virkelig noget, der skaber glæde blandt børnene. De får både noget at glæde sig til og en oplevelse at huske tilbage på. Det kan man tale om i flere uger. ”

En utrolig indsats for hjertebørn

Hos IKEA Aarhus er man glade for at kunne støtte løbeklubbens arbejde og håber, at folk i Aarhus og omegn vil lægge vejen forbi og støtte den gode sag.

”KUUL gør en utrolig indsats for hjertebørn, som tilbringer en stor del af tilværelsen på et hospital. Vi vil gerne hjælpe med at give børnene et lyspunkt i en hård hverdag og håber, vores gæster vil dekorere en masse hjerter til børnene,” fortæller John Kristian Sørensen, varehuschef i IKEA Aarhus.

Man kan dekorere hjerter og skrive hilsner til hjertebørnene i IKEA Aarhus’ restaurant fra den 11. til og med den 19. februar. Når man har udsmykket et hjerte, skal det hænges på et af de hvide træer i restauranten.

Om danske hjertebørn:

• Hvert år fødes 500–600 børn med en hjertesygdom. Nogle kan behandles medicinsk, men mange har brug for en operation for at overleve.
  • Hjertebørn er ofte indlagt flere gange i løbet af deres opvækst, og flere end halvdelen skal gå til kontrol resten af livet.
  • Skejby Sygehus behandler lige nu over 2.500 hjertebørn.
  • Løbeklubben KUUL har i 10 år løbet til fordel for hjertebørn. Den består af de tre århusianere Jan Tagesen, Gert Hougaard og Henrik Schriver.

For yderligere information, kontakt venligst

John Kristian Sørensen, varehuschef i IKEA Aarhus

Tlf. +45 40 28 45 06, e-mail: john.sorensen@ikea.com