IKEA Danmark runder 4 mia. kr. og gøder jorden for ny vækst

Pressemeddelelse   •   Nov 07, 2017 15:00 CET

Find hele årsberetningen i bunden af siden

Trods et presset detailmarked og øget konkurrence går IKEA frem med 4 procent, runder 4 mia. kr. i omsætning og leverer sit bedste resultat til dato. Regnskabet bliver det sidste med IKEA Danmarks nuværende adm. dir. Dennis Balslev ved roret. Han slutter sin tid som dansk landechef med at gøde jorden for mere vækst.

Et år med en svær start endte godt. Sådan kan man opsummere IKEA Danmarks seneste regnskabsår, der sluttede med udgangen af august i år, og som møbelkæden i dag gør status over med offentliggørelsen af årsberetningen. IKEA Danmarks adm. direktør gennem 4 ½ år, Dennis Balslev ser tilbage på året, der er gået – et år der skulle vise sig at blive hans sidste i spidsen for IKEA Danmark. Den 1. januar 2018 går turen nemlig sydpå, hvor Dennis Balslev skal være IKEAs tyske landechef.

- Trods en svær start på året lykkedes det os at nå i mål med vores ambitiøse vækstmål og realisere en meget tilfredsstillende omsætning på 4,16 mia. kr. To ting gjorde forskellen for os i år: Vores unikke sortiment til lave priser og ikke mindst vores engagerede medarbejderes vilje og lyst til at levere gode kundeoplevelser. Stor tak til alle medarbejdere for en ekstraordinær indsats, siger Dennis Balslev.

Intet udsalg

IKEA Danmark er under Dennis Balslevs ledelse vokset fra en omsætning på 3,3 mia. kr. i 2013 og rundede 4 mia. kr. i det seneste regnskabsår, som løb til den 31. august 2017. Efter 16 år med konstant fremgang, bortset fra i 2009, så det i starten ikke ud til at IKEA kunne realisere de høje vækstmålsætninger. Den udfordrende start skyldtes mange faktorer som Brexit, politisk usikkerhed efter valget i USA og den massive opsparing i bankerne. Dertil kom danskernes øgede forbrug af rejser, restaurantbesøg og take-away.

- Det at opleve udfordringer og kæmpe for at nå vores mål, har gjort os kommercielt endnu skarpere og styrket vores arbejde med faste lave priser hver dag. Vi er ikke gået på kompromis med vores prispolitik om aldrig at holde udsalg eller have uigennemskuelige elevatorpriser. Tværtimod. Vi får løbende positiv feedback fra vores kunder, fordi de ved, de kan stole på IKEAs lave priser hver dag – uafhængigt af fødselsdagstilbud, januarudsalg og Black Friday, forklarer Dennis Balslev.

Det bedste resultat nogensinde

Med en samlet omsætning for de fem varehuse samt eCommerce, der landede på 4,16 mia. kr., gik IKEA Danmark frem med 4 procent. Alene IKEAs udvalg af mad i form af bistroer, restauranter, caféer og svenske madmarkeder tegnede sig for 183 mio. kr. af omsætningen, hvilket er en vækst på 4,6 procent, mens online handlen voksede med over 20 procent. Fremgangen betyder, at Dennis Balslev takker af i Danmark ved at levere IKEAs hidtil bedste resultat på 291 mio. kr. efter skat.

- For at gøde jorden for flere og endnu bedre kundeoplevelser, er jeg utroligt glad for, at det er lykkedes at få godkendt vores planer om et varehus i København og ligeledes planer om et nyt varehus i Esbjerg. Samtidig har vi udvidet vores kapacitet med et nyt lager i Brøndby, og vi har sænket vores priser på sortimentet – til endnu lavere faste priser, siger Dennis Balslev, som med vemod siger farvel til en fantastisk arbejdsplads hos IKEA Danmark:

- Det er svært for mig at skulle forlade IKEA Danmark. Jeg har haft nogle fantastisk inspirerende år og har nydt hvert eneste øjeblik sammen med et utrolig kompetent og succesfuldt team. Sammen har vi arbejdet hårdt, vi har styrket brandet og opnået fantastiske resultater gennem et bedre møde med kunderne. Men vigtigst af alt, har vi styrket lederskabet, medarbejdertilfredsheden og skabt en bedre arbejdsplads for os allesammen. Det kan vi være stolte af, siger Dennis Balslev, og tilføjer:

- IKEA Danmark kan gøre ting, man ellers ikke kan i vores branche. Derfor vokser vi, selv når markedet står stille. Det er en udvikling, jeg glæder mig til at følge i de kommende år.

Find hele årsberetningen i bunden af siden.

Under Dennis Balslevs ledelse har IKEA Danmark:

• Skabt fire år med vækst og bedre kundeoplevelser
  • Formået at gøre knap hver femte dansker til medlem af IKEA Family. Der er aktuelt 1,1 mio. medlemmer af IKEA Danmarks kundeklub
  • Åbnet nyt varehus i Aarhus
  • Åbnet et nyt Retail Warehouse i Brøndby
  • Fået godkendt planerne for et epokegørende IKEA varehus i centrum af København
  • Købt en grund i Esbjerg til opførelsen af det syvende varehus i Danmark
  • Vundet ISS DIVERSITY pris for arbejdet med mangfoldige talenter
  • Skabt en endnu mere attraktiv arbejdsplads. Medarbejdernes tilfredshed er steget år for år og nåede i 2017 sit højeste niveau nogensinde
  • Installeret LED-belysning i alle varehuse, hvilket har medført en samlet besparelse i elektricitets-forbruget på ca. 25 % og sparet IKEA for 3,7 mio. kr. om året
  • Tjent 1,03 mio. kr. på at sortere affald i det seneste regnskabsår

IKEA Danmark nøgletal, FY17 fra 1. september 2016 til 31. august 2017:

• Omsætning: 4,16 mia. kr. (3,99 mia. kr.)
  • Omsætningsvækst: 4 % (6,4 %)
  • Antal medarbejdere: 2.580 (2.510)
  • Antal besøgende: 10,8 mio. (10,5 mio.)
  • Besøg på IKEA.dk: 34,4 mio. (31,1 mio.)
  • Medlemmer af IKEA Family: 1.112.730 (1.062.517)
  • Salg af LED pærer: 1.872.401 stk. (1.987.082 stk.)
  • Gennemsnitlig andel af affald sorteret til genanvendelse: 90,74 % (91,3 %)
  • Relativt energiforbrug: 49,5 kWh/m3 (55,27 kWh/m3) - kilowatt time per solgte kubikmeter produkter