IKEA Foundation donerer 335 mio. kr. til børns tryghed, trivsel og leg

Pressemeddelelse   •   Nov 02, 2017 09:38 CET

I dag udkommer IKEA med rapporten Play, der viser, at mennesker over hele verden synes, at leg er nedprioriteret i det moderne samfund. IKEA og IKEA Foundation sætter derfor for andet år i træk fokus på vigtigheden af leg i den internationale velgørenhedskampagne ’Let’s Play for Change’ (’Leg er for alle’), der opfordrer til at skabe et bedre hverdagsliv igennem leg.

Mange børn rundt omkring i verden mangler trygge ramme til at lege og udvikle sig i, og IKEA Foundation giver derfor Handicap International, Red Barnet, Special Olympics, Room to Read, UNICEF og War Child 45 millioner euro (335 mio. kr.), og hjælper således nogle af verdens mest sårbare børn med at lege sikkert og udvikle sig i trygge rammer.

Fantasidyr styrker danske rettighedsskoler

- Udover den globale donation fra IKEA Foundation udløser salget af bløde bamser fra kollektionen SAGOSKATT, som er designet af børn til børn, en national donation til UNICEF. I alt deltog op mod 70.000 børn sidste år i tegnekonkurrencen, hvor de bedste tegninger af fantasidyr blev gjort til virkelige tøjbamser af IKEA, siger Jonas Engberg, Sustainability Manager i IKEA Danmark.

Hver gang et fantasitøjdyr bliver solgt i et dansk IKEA varehus, går 10 kr. til UNICEFs arbejde med Rettighedsskoler i Danmark. På en Rettighedsskole lærer eleverne om og indgår i et fællesskab baseret på værdierne i FN’s børnekonvention. IKEA finansierer udviklingen af 12 rettighedsskoler, samt det Nationale Rettighedsråd, og de første fem skoler er allerede i gang med arbejdet i Gentofte, Taastrup, Odense og Aalborg.

- Danske børns kendskab til egne rettigheder er det laveste i Norden. Og det er vi i fuld gang med at ændre på sammen med IKEA. Vi ved, at skolens trivsel højnes, og at eleverne bliver både gladere, stærkere og bedre til at løse konflikter, hvis de kender deres egne rettigheder. Derfor arbejder vi målrettet på at udbrede UNICEF Rettighedsskoler til hele landet, og i de bestræbelser er støtten fra IKEA og IKEA’s kunder helt uundværlig, siger Anne Mette Friis, Børn- og ungechef i UNICEF Danmark.

- Alle børn har ret til at lege. Desværre er det langt fra alle steder i verden, det er en selvfølgelighed. Hos IKEA tror vi på, at leg udvikler os, gør os bedre til at samarbejde og sætter gang i vores nysgerrighed. Leg er med andre ord med til at skabe et bedre liv for de mange mennesker. Derfor er vi glade for at støtte børns rettigheder til at være børn og lege, siger Jonas Engberg.

’Let’s Play for Change’ er en flerårig, international velgørenhedskampagne, hvor IKEA og IKEA Foundation støtter børns ret til at lege. Igennem en donation på 45 millioner Euro til de seks humanitære hjælpeorganisationer, der er partnere i kampagnen, hjælper IKEA Foundation børn i verdens mest udsatte samfund til at lege trygt og udfolde sig i trygge rammer.

Partnere i kampagnen ’Let’s Play for Change’ er:

• Handicap International
  • Red Barnet