IKEA Ingka Group leverer et tilfredsstillende salgsresultat på 34,8 mia. EUR

Pressemeddelelse   •   Okt 10, 2018 16:25 CEST

IKEA Ingka Group har i regnskabsåret 2018 skabt et tilfredsstillende salgsresultat på 34,8 mia. EUR. Det svarer til en vækst på 4,7 procent. På et detailmarked i stor udvikling har IKEA valgt, at styrke sin position ved at fokusere på tilgængelighed, bekvemmelighed og bæredygtighed.

Ingka Group har i løbet af året oplevet en stigning i salget på de fleste af de 30 markeder, hvor Kina har været et af de hurtigst voksende markeder. Virksomheden har åbnet tolv nye IKEA varehuse, herunder det første i Indien. I løbet af året besøgte 838 mio. kunder de 367 varehuse, hvilket er en stigning på 3 procent sammenlignet med sidste år. Samtidig steg besøgstallet på IKEA.com med 10% svarende til 2,35 mia. besøgende i alt.

"Det har været et virkelig spændende år, hvor vores fantastiske kolleger har udvist stærkt lederskab. Vi har udviklet vores forretning, så vi i højere grad er tilgængelig for de mange mennesker. Det gør vi ved at investere i nye muligheder og bygge videre på vores etablerede forretning, hvor vi blandt har styrket vores multichannel tilgang i varehusene. Samtidig udforsker vi nye måder for at IKEA kommer til storbyerne – alt sammen for at forbedre mødet med kunderne både fysisk og digitalt ", siger Jesper Brodin, adm. Direktør for Ingka Group.

For at blive endnu mere tilgængelige har IKEA arbejdet på at tilbyde kunderne flere nye servicer. Klik og hent er en ny service, der gør det muligt for kunderne at købe produkter online med afhentning i det lokale IKEA varehus. Servicen er nu tilgængelig på flere markeder blandt andet i Danmark, hvor det har været en stor succes. Ingka Group har i løbet af året opkøbt TaskRabbit for at kunne tilbyde kunderne servicer inden for samling af IKEA møbler til overkommelige priser. Denne service er nu tilgængelig i USA og Storbritannien, og kommer til Canada i år.

"Vores kunder har store drømme for boligen, men mange har ikke de store midler at gøre godt med. Derfor arbejder vi på at gøre IKEA endnu mere tilgængelige for både vores eksisterende og nye kunder. Vi ved, at 80 procent af forbrugerne starter deres indkøb online. Samtidig ved vi også, at vores varehuse spiller en vigtig rolle i den samlede kundeoplevelse som en vigtig kilde til inspiration og indretningskompetencer. Vi sætter fokus på disse styrker for at skabe en endnu bedre hverdag for flere mennesker, uanset hvordan de vælger at handle hos os, "fortsætter Jesper Brodin

Ingka Group vil have en positiv indvirkning på mennesker og miljø. Ambitionen er at blive en cirkulær forretning, tackle klimaforandringer og fremme ligestilling, samtidig med at virksomheden vokser. Som et skridt i den retning har Ingka Group for nylig forpligtet sig til 100% el-baserede hjemleverancer i fem byer inden 2020 (Amsterdam, Los Angeles, New York, Paris og Shanghai).

Inter IKEA Systems, der ejer IKEA konceptet, og som er den verdensomspændende franchisegiver, annoncerede det samlede IKEA detailsalg på 38,8 mia. EUR på tværs af alle 11 franchisetagere.