IKEA kan nu levere alt fra køkkener til lænestole på under fire timer

Pressemeddelelse   •   Okt 10, 2019 08:59 CEST

IKEA tilbyder nu 'her og nu-levering' - levering af alt fra sortimentet på under fire timer. I første omgang i Nordjylland og på Sjælland, men fra 1. december også på Fyn og størstedelen af Øst-, Midt- og Sydjylland.

Et nyt logistisk setup betyder, at IKEA nu kan levere alt fra møbelkædens brede sortiment til hjemmeadressen på under fire timer – selv i weekenden og på helligdage. I første omgang dækker ordningen Nordjylland samt hele Sjælland, men fra den 1. december følger IKEA i Odense og Aarhus trop, så møbelkæden kan levere til 80 procent af Danmark på under fire timer.

Fremover vil der ikke være langt fra tanke til handling, når danskerne skal realisere deres boligdrømme. Nu kan et splinternyt køkken eller møbler til den nye stue leveres på én og samme dag. Et besøg på ikea.dk, i et af varehusene eller i IKEA Planning Studio på Vesterbro om formiddagen, og om eftermiddagen dukker varerne op derhjemme klar til opsætning.

Det er virkeligheden i IKEAs nye ’her og nu-levering’, hvor møbelkæden kan levere alle ordrer på mellem to og fire timer. I første omgang på hele Sjælland og i Nordjylland, og fra 1. december får Fyn samt størstedelen af Øst-, Midt- og Sydjylland også glæde af de nye korte leveringstider, der endda også gælder i weekenden og på helligdage.

- Vi er virkelig begejstrede for at kunne imødekomme danskerne på den her måde. Vi har de seneste år arbejdet meget på at gøre det nemmere at handle i IKEA og øge vores udvalg af services som denne lynhurtige levering er et eksempel på, siger Peter Langskov, der er Country Customer Fulfilment Manager i IKEA Danmark.

- Tiltaget er født ud af IKEAs DNA om en øjeblikkelig tilfredsstillelse af kundens behov. Det var oprindeligt en af de primære årsager til, at kunderne kunne få alt med hjem fra varehusene på pluk selv-lageret. Vores ’her og nu-levering’ opfylder kundens behov mere eller mindre øjeblikkeligt. Samme dag du drømmer, kan drømmen realiseres, forklarer Peter Langskov.

Møbler on demand

IKEA har kunnet levere fra dag til dag i godt halvandet år, og de seneste tre uger har varehusene i Aalborg, Taastrup og Gentofte testet ’her og nu-levering’. Prøveperioden er gået over al forventning, og allerede nu ligger IKEA på 1200 ordrer på månedsbasis – et tal, der stiger dag for dag. Hele 2/3 af alle de ordrer, der bliver afgivet online, bliver booket til levering samme dag eller dagen efter.

- Det fortæller os meget tydeligt, at danskerne vitterligt ønsker den hurtige levering – det er jo nærmest møbler on demand. De første tre uger er gået rigtig godt og uden børnesygdomme. Vi leverer hele ordrer til tiden og har fået rigtig god feedback fra kunderne. De er faktisk ellevilde med det, fortæller Peter Langskov.

- Det, vi især er glade for, er, at vi i langt højere grad kan få IKEA til at passe ind i kundernes sparsomme tid og travle hverdag, frem for at det er omvendt, tilføjer han.

IKEA har ingen mål for, hvor stor en del af salget, der skal foregå på denne måde.

- Måske når vi til et punkt, hvor ’her og nu-leveringer’ udgør 15-20 procent af salget. Men præcis hvor stor en andel, vi opnår, er ikke det afgørende, så længe vi kan imødekomme kundernes behov for hjælp og service. Hvordan vi løser opgaven er egentlig underordnet, slutter Peter Langskov.

I de første tre uger har de mest populære ordrer til levering været garderobeskabe, køkkener, senge, madrasser og reoler.