IKEA overgår sig selv – og deler fremgangen med alle medarbejdere

Pressemeddelelse   •   Nov 22, 2016 21:00 CET

Investeringer i varehusene, flere medarbejdere og et tydeligt kommercielt fokus betyder, at IKEA i dag kan offentliggøre et historisk godt regnskab. IKEA deler fremgangen med alle medarbejdere, som kan se frem til en bonus på helt op til 130 procent af en månedsløn.

IKEA Danmark kan i dag offentliggøre et regnskab, som afspejler det mest succesfulde år i kædens 48-årige danske historie. I regnskabsåret 2016, der i IKEAs kalender udløb 31. august, landede den danske del af kæden en omsætning på i alt 3,95 mia. kr. Det er en omsætningsvækst på 6,4 pct., og da IKEA samtidig har haft lavere omkostninger end forventet, leverede IKEA Danmark sin hidtil bedste bundlinje.

Næsten halvdelen af årets omsætningsvækst kommer fra et fokus på livet i og omkring køkkenet, men det stærke resultat kan især tilskrives, at kunderne gennemsnitligt købte 8 pct. mere end året før, og 19 pct. flere handlede på IKEA.dk.

- Gennem en fælles indsats – eller kraftsamling, som vi kalder det – og et tydeligt kommercielt fokus nærmer vi os en omsætning på 4 mia. kr. Regnskabet viser, hvad vi kan opnå, når vi alle trækker i samme retning og arbejder med fælles prioriteringer og tydelige mål. Vi har leveret et resultat, der er bedre end forventet, og jeg skylder derfor en stor tak til alle medarbejdere, der har ydet en fantastisk indsats i året, der er gået, siger Dennis Balslev, adm. dir. i IKEA Danmark.

- Jeg er stolt af og rigtig glad for at kunne dele fremgangen med mine kolleger, der nu kan se frem til en bonus. Det er glædeligt, at den enkelte medarbejder kan mærke det i sin egen økonomi, når det går godt for IKEA Danmark.

Vækst og lave priser
I et marked præget af lav udvikling er IKEA Danmark vokset i alle kanaler, i hele sortimentet og i alle varehuse i det forgangne regnskabsår. Trods markante investeringer i varehusene, bl.a. en omfattende ombygning i Gentofte og flere medarbejdere til at hjælpe kunderne, har IKEA nedbragt de samlede omkostninger med 2 pct. Samtidig har IKEA fastholdt sine lave priser.

- Kunderne elsker, at de kan købe alt fra stegepander til hele køkkener i IKEA, og at vi formår at overraske og inspirere dem, når de besøger os. De værdsætter, at de kan stole på vores faste lave priser, vores ærlige og gennemsigtige salgsaktiviteter og på vores omfattende garantier og returret. Men det er også tydeligt, at vores intensive arbejde med kundeoplevelser på tværs af platforme bærer frugt, forklarer Dennis Balslev.

Flere medarbejdere giver bedre oplevelser
I det forgangne år har IKEA øget antallet af medarbejdere, der møder kunderne og optimeret personaleplanlægningen. Det har mindsket køerne og øget antallet af bookingmuligheder for de kunder, der vil tegne og bestille et køkken. I alt har IKEA ansat næste 170 nye medarbejdere til at styrke kundemødet i varehusene, i Kundesupport og eCommerce samt på Service Office til at støtte varehusene og de fremtidige planer for vækst.

IKEA reinvesterer hvert år det gode resultat i virksomheden for at skabe langsigtede betingelser for vækst.

Find Kom indenfor Årsberetning for IKEA Danmark 2016 samt billeder nedenfor

IKEA Danmark nøgletal, FY16 fra 1. september 2015 til 31. august 2016:
Omsætning: 3,95 mia. kr. (3,7 mia.)
Omsætningsvækst: 6,4 % (8 %)
Antal medarbejdere: 2.510 (2.343)
Antal besøgende: 10,5 mio. (10,8 mio.)
Besøg på IKEA.dk: 31,1 mio. (29,3 mio.)
Medlemmer af IKEA Family: 1.062.500 (975.316)
Kataloger i Danmark: 1,745 mio. (2,28 mio.)
Antal solgte kødboller: 9.258.900 (i alt 785.662 portioner)
Antal solgte grøntsagsboller: 1.049.127 (i alt 108.879 portioner)
Antal solgte kanelsnegle: 1.400.575 stk.

Om IKEAs bonusprogram – One IKEA Bonus
One IKEA Bonus er et demokratisk og transparent bonusprogram, der anerkender den indsats, medarbejderne yder samtidig med, at det gør IKEA bedre. Når medarbejderne når deres enheds individuelle mål, udbetales bonus til alle i enheden.

For mere information kontakt venligt:
Tina Lindharth, Corporate Kommunikationschef, IKEA Danmark
Mail: tina.lindharth@IKEA.com